De Belgian VW Club maakt indruk tijdens de E-Rallye Monte-Carlo
![Bruno Thiry](https://www.autosport.be/i/200/upload/164dba26ba894a85320a787c2fce04d40ce8e6ea.jpg)
![Bernard Heine/Valérie Piette](https://www.autosport.be/i/200/upload/ec89a358b49936db39c4706a4c089c98675b9525.jpg)
Met hun Volkswagen ID.3 in de kleuren van Rent Speed Racing en de Belgian VW Club waren Eric Cunin en Alexandre Peeters de eerste leiders van de wedstrijd, door in de eerste sector het minste strafpunten op te lopen. In totaal behaalden ze twee scratches, net zoals het duo Bernard Heine-Valérie Piette (Volkswagen ID.3). Noteren we ook nog de beste prestatie in de 13de regularityproef, op naam van Jean-François Devillers en Éric Chapa, met hun ID.4 GTX.
![Antoine Dechamps/Didier Noirhomme](https://www.autosport.be/i/200/upload/c1d9c3eaf09f23deac1372246d195aed9af5d271.jpg)
Bernard Heine en Valérie Piette waren op een gegeven moment volop om de eerste plaats aan het strijden, maar in de zesde proef verloren ze het contact met de leiders. “We hebben niet goed begrepen wat er op die proef precies is gebeurd”, geeft Bernard toe. “Ineens vielen we terug van de tweede naar de vijfde plaats, maar we lieten de moed niet zakken en wisten ons opnieuw in de strijd om de podiumplaatsen te mengen. Als fan van de Monte Carlo Rally onthouden we vooral onze scratch bij de eerste doortocht op de Col de Turini, de uitstekende sfeer binnen het team van de Belgian VW Club en de talloze anekdotes die Bruno Thiry ons vertelde. Vorig jaar finishten Laurent Secretin en ik op een vierde plaats, maar met evenveel punten als de derde. Deze keer hebben we met volle teugen van het podium kunnen genieten, tijdens de prijsuitreiking in de heel exclusieve Yacht Club de Monaco!”
![Eric Cunin/Alexandre Peeters](https://www.autosport.be/i/200/upload/6c27ac841252e7fedc3054b3bb03e9a5f1a9a275.jpg)
“Eigenlijk had de rally op de laatste dag moeten beginnen”, grijnst Bruno. “Samen met mijn corijder Laurent hebben we in de loop van de rally duidelijk progressie geboekt. Ik moest een beetje tegen mijn natuur ingaan, want tijdens een regularitywedstrijd kan je niet zo een scherpe rijlijnen nemen als tijdens een snelheidsrally. Je moet jezelf eigenlijk dwingen om aan de rechterkant van de weg te blijven… Ik moest ook nog wat wennen aan de regeneratie van een elektrische wagen. Na tijdens de eerste twee wedstrijddagen nogal wat strafpunten te hebben opgelopen vonden we een oplossing en kon ik me helemaal toeleggen op het neerzetten van goede prestaties. Welk spelletje het ook is, zelfs op mijn 61ste ben ik nog heel competitief ingesteld! (lacht) Ik wist ook de team spirit wel naar waarde te schatten, zowel in onze auto als binnen het hele team van de Belgian VW Club. En nog eens over die mythische wegen van de Monte Carlo Rally kunnen rijden – en vrijdag zelfs een stukje over die van de Sanremorally – liet me toe om heel wat mooie herinneringen op te halen. Ik wil de mensen van de Belgian VW Club dan ook van harte bedanken om me de kans te hebben gegeven aan deze wedstrijd deel te nemen!”
![Philip Verschooren / Anouschka Schroeyers](https://www.autosport.be/i/200/upload/6685d84b36d35e3e090deed901ce457c27144b8c.jpg)
De toeschouwers konden ook de splinternieuwe ID.7 van Roman Babick en Jannik Hille zeer appreciëren. De twee werknemers van de hoofdzetel van Volkswagen hadden een bewogen wedstrijd, maar haalden wel de finish, op een 51ste plaats.
De deelname van de Belgian VW Club aan de E-Rallye Monte-Carlo – en meer algemeen gesproken aan de Bridgestone FIA ecoRally Cup 2023 – werd gecombineerd met een initiatief om journalisten wat beter een regularitywedstrijd voor elektrische voertuigen te laten leren kennen, en bleek een enorm succes. Afspraak in 2024, voor een nieuwe deelname aan deze wedstrijd en het verder delen van de passie voor de voor ons zo belangrijke automobiel.
Belgian VW Club
Tweet