van der Horst

De hoofdlijnen van het nieuwe reglement voor 2014

a9bbc5b8d5577c10a2e30825b1789e164259316a.jpg
In de rand van de races in Porto raakten meer details bekend met betrekking tot het nieuwe WTCC-reglement dat zoals eerder gemeld in 2014 in voege zal treden. Hoewel een en ander eerstdaags nog officieel dient bevestigd te worden noteren we alvast de volgende technische wijzigingen.

Het minimumgewicht van de nieuwe Super 2000 2014-wagens komt op 1100 kg te staan, 50 kg minder dan de huidige S2000 2011-wagens en de auto's worden met een maximum breedte van 1.950mm mogelijk ook zo'n 10 cm breder.
Eerder meldden we reeds dat de motoren zo'n 380 PK sterk zullen zijn of een dikke 50 PK meer dan de krachtbronnen waarmee vandaag wordt geracet. Zoals verwacht zullen de wagens van de nieuwste generatie op 18 duimsvelgen staan,een 10cm diepe frontsplitter en een achtervleugel met één vlak hebben die niet boven het dak mag uitsteken.Ook een vlakke bodemplaat wordt toegestaan.

Het sportief reglement ondergaat eveneens enkele wijzigingen. Zo zullen de snelste vijf deelnemers na afloop van de tweede kwalificatierun (Q2) in een derde kwalificatiesessie (Q3) verder strijden om de pole. De racelengte wordt vastgelegd op 60 km en er wordt voortaan nog enkel vanuit stilstand gestart. De 'balance of performance' behoort tot het verleden maar er zal wel nog met succesballast worden gewerkt. Het plan om ook het omkeren van de startgrid met het oog op race 2 af te voeren zou zijn opgeborgen.

Zoals we reeds vooropstelden werd dan toch geopteerd voor een overgangsjaar waarbij zowel de nieuwe wagens als de wagens die aan het huidige reglement voldoen samen op de startgrid zullen staan. Er wordt daarbij gedacht aan een updatekit om de verschillen tussen beide wagentypes ietwat binnen de perken te houden.

Foto: Hans van Onsem




Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Championship op donderdag 4 juli 2013.
  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons