De toekomst van LMDh/Hypercar opgelijst: deel 2
![Chip Ganassi Racing - Cadillac DPi-V.R](https://www.autosport.be/i/200/upload/843ccd45e8833899eb6e3e059f5dca2f612ad8ea.jpg)
BMW: wij zijn terug!
![BMW LMDh](https://www.autosport.be/i/200/upload/cb8d4435476baadbde9f02bd90fe8d29aa85d58d.jpg)
Dan rest de vraag welke richting BMW wil opgaan. IMSA staat al zeker op het programma, maar over het FIA WEC of Le Mans is er minder informatie. Al lijkt het ons onmogelijk dat de Beierse constructeur geen gooi wil doen naar de felbegeerde overwinning in de etmaalrace. Ook qua klantenteams kijkt men voorlopig nog de kat uit de boom. Krack bevestigde dat er aanvragen waren binnengerold, maar betwijfelt dat dit zal gebeuren voor 2024. Hun eerste bezorgdheid is Team RLL en het eerste seizoen goed doorstaan.
ByKolles: Vertraging, maar wel met een verrassing
![ByKOLLES Racing PMC LMH Hypercar - trackday versie](https://www.autosport.be/i/200/upload/5f77c205a4a995ec35d0a16b24f29fee9a46cb48.jpg)
Daarvoor wordt gerekend op Tom Dillmann en Esteban Guerrieri als rijders, beiden oude bekenden van het team. Zo liet de Fransman op sociale media al een tipje van de sluier tonen in hoever het team staat, terwijl de Argentijn bij lokale media sprak om misschien Kerstmis in Europa te vieren. Onlangs haalde men nog het nieuws met een ongeloofelijk bericht, volgens dailysportscar.com kan men namelijk aantreden onder de naam Vanwall. Het schijnt dat het Britse merk zich ook onder het concern PMC bevindt waar ByKolles mee samenwerkt. De laatste keer dat Vanwall succes kende, dateert al van 1958. Op dit moment is er nog wel geen officiële bevestiging van ByKolles uit, maar het zou niet de eerste keer zijn dat zij iets speciaal uit hun mouw schudden. Denk maar terug toen ze onder de banner Lotus reden.
Cadillac: het slechtst bewaarde geheim
![Cadillac LMDh](https://www.autosport.be/i/200/upload/aa05439fe524f97a00eba2575b28927106ae9f40.jpg)
Net zoals BMW kiest Cadillac voor Dallara, waardoor de Italiaanse chassisbouwer de nodige maatregelen trof om niet partijdig over te komen. Zo wordt er gewerkt in twee verschillende afdelingen en zijn alle ruimtes met een code beschermd. Ook betreffende de teams is men al rond, men rekent hiervoor op Chip Ganassi Racing en Action Express Racing. Wie waar zal rijden is nog niet geweten, al worden beide teams wel verwacht in Le Mans. Ook qua klantenteams houdt men zich voorlopig nog op de vlakte en wil men zich eerst focussen op 2023.
Ferrari: Verschillende potentiële teams
![Ferrari F2007](https://www.autosport.be/i/200/galleries/1071/fbdf838d49b15d3344d4f93f2f6b171da533ae80.jpg)
Maar AF Corse is niet het enige team dat de kleuren van Ferrari wil of zal verdedigen. Het nieuwbakken Iron Lynx en Prema Powerteam, bekend uit de junior-éénzitterscategorieën, slaan sinds dit jaar de handen in elkaar en hebben voor 2022 een LMP2-programma op poten gezet. Beide teams lieten duidelijk verstaan dat men hogerop mikt op termijn. Dan rest er nog de vraag wat men gaat doen, nu Hypercars ook welkom zijn in IMSA. Ook daar heeft Ferrari al een rijke geschiedenis, maar een volledig seizoen in de Verenigde Staten lijkt voorlopig twijfelachtig. Vermoedelijk zal men een beperkt programma afwerken, vooral met het oog op de Michelin Endurance Cup.
Geely: nieuwe geïntresseerde
![Yvan Müller - Cyan Racing Lynk & Co](https://www.autosport.be/i/200/galleries/1114/d7dd5df2c12dc45dd62a768ddc20aa3d334e0242.jpg)
Foto's: IMSA - BMW M Motorsport - ByKOLLES Media - Cadillac - Racingpixels - Racing International Photography
Tweet