van der Horst

Bart Mampaey (RBM): “Vermoeid maar tevreden”

ca45b8083843a567b07cfc3612537fd81f4ddcd1.jpg
Drukke tijden voor de deelnemers aan het DTM-kampioenschap en dus ook voor het Belgische RBM. Net voor de afreis naar de Lausitzring hadden we een korte babbel met Bart Mampaey.

Racing Bart Mampaey
Racing Bart Mampaey
Bart,blik eens kort terug op het Hockenheim-weekend
 
Ik denk dat we een heel goed resultaat voor Andy hebben bekomen en een wat minder goede uitslag voor Augusto. Ik ben vooral tevreden dat we met beide auto’s het einde van de race hebben gehaald. Dat betekent dat we maximaal informatie konden vergaren. We hebben gemerkt dat we een aantal dingen goed onder de knie hebben terwijl andere dingen dan weer bijgestuurd dienen te worden.

Zo is het door een foute communicatie mis gelopen met de eerste pitstop van Farfus. Die kwam binnengereden terwijl het team helemaal niet klaar was. De stop verliep een ronde later dan wel correct maar omdat Augusto vergeten was de speedlimitor te activeren kreeg hij naderhand een drive through om in de pitlane sneller te zijn gegaan dan 80 km/u. Hieruit moeten we leren om die fout niet nog eens te maken. De eigenlijke stops met tijden van 4.2 sec. en 4.3 sec. waren ok.
 
Racing Bart Mampaey
Racing Bart Mampaey
Bij Priaulx werden we geconfronteerd met een probleem met het linker achertwiel waardoor de eerste stop 7.1 duurde, de tweede stop was dan weer perfect.

Voor de rijders was het allemaal nieuw maar via racesimulaties wisten zij zo ongeveer wel waaraan zich op de baan te verwachten. Bij de staande start hebben ze optimaal gebruik weten te maken van hun WTCC-ervaring en die heeft hun ongetwijfeld ook geholpen om ongeschonden de eerste ronde door te komen.
 
De mensen bij BMW Motorsport waren ongetwijfeld tevreden?
 

Andy Priaulx - RBM
Andy Priaulx - RBM
We scoorden de eerste punten met de M3 in het nieuwe DTM en van de drie auto’s aan de finish waren er twee van ons bij; ook voor hen is het belangrijk zoveel mogelijk data te bekomen. Nu maakte RBM een goede beurt maar een volgende keer kan het net andersom verlopen.

Met de race op de Lausitzring amper zeven dagen later is het wel erg kort dag…
 
Tja, je hebt gezien dat het hele team in Hockenheim al erg vermoeid was en twee zo’n races in een week is geen sinecure. Ik mag in elk geval onze rijders bedanken om geen schade te hebben gereden! Na Hockenheim is het volledige team én alle materiaal naar Mechelen teruggekeerd want je kan nergens zo efficiënt werken als in het eigen atelier. Gisteren is de eerste truck richting Lausitz vertrokken en vandaag al een deel van de crew en de tweede truck.
 
Augusto Farfus - RBM
Augusto Farfus - RBM
Voor de race op de Lausitzring tasten we wat in het duister. Op Hockenheim hadden we recent getest maar voor de Lausitzring is het al van september geleden dat we er nog reden en eigenlijk was dat toen met een versie die naderhand nog behoorlijk werd doorontwikkeld. Ik hoor dat Audi daar normaliter sterk voor de dag komt, ik weet het echt niet. Ik denk dat we gewoon moeten afwachten en zien wat op ons af komt.”

Foto's: Hans van Onsem




Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in Deutsche Tourenwagen Masters op donderdag 3 mei 2012.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons