van der Horst

DTM-finale Hockenheim: ‘Full house’ voor BMW met rijderstitel voor Bruno Spengler én merkentitel!

Wat niemand voor aanvang van het seizoen voor mogelijk hield hebben de in de serie debuterende troepen van BMW Motorsportchef Jens Marquardt zondag in Hockenheim toch klaargespeeld. Na een extreem spannende en bloedstollende finale wist Bruno Spengler voor amper twee seconden titelrivaal Gary Paffett de titel afhandig te maken. In de eindstand telt Spengler vier punten meer dan zijn Britse opponent.

Na zeven pogingen bij concurrent Mercedes waarbij hij tot vijfmaal toe met titelkansen de laatste kampioenschapsrace in ging, is het de 29-jarige Canadees dan toch eindelijk gelukt. Spengler’s vierde overwinning, waarvan drie in de laatste vijf races,leverde BMW, tesamen met Augusto Farfus’ zege in Valencia, in één klap ook de titel in het merkenkampioenschap op. Van een debuut gesproken.

Na Volker Strycek (1984), Eric van de Poele (1987) en Roberto Ravaglia (1989) is Spengler de vierde rijder die voor het merk uit München de DTM-kroon versiert.
 
 Verliezers dit weekend waren Audi – dat met Mortara slechts één rijder in de top 10 zag eindigen en finaal toch nog naast de merkentitel greep – en ontegensprekelijk Mercedes.

Nadat het merk met de ster met Paffett tot 40 punten voorsprong had geteld en tot bij de start van de Hockenheim-finale de puntenstand had aangevoerd, moest het precies in het allerlaatste treffen de leiding én nakende titel uit handen geven. Een bittere pil voor sportchef Norbert Haug die zich niettemin een sportief verliezer toonde.
 
Spengler’s kroon mag met vier zeges tegenover twee voor Paffett, verdiend genoemd worden maar hing in Hockenheim geruime tijd aan een zijden draadje. Paffett’s achterstand op de leidende Canadees bedroeg nooit meer dan vier seconden en toen de Brit de Schnitzer BMW tot op één seconde was genaderd zag het er voor Spengler niet te best uit.
  
Bij de start had de als derde gestarte Canadees zich onder de bumper van polesitter Farfus gepositioneerd,daar waar Paffett niet zo best wegkwam en Joey Hand voor moest laten. De Amerikaan had mogelijk een buffer voor zowel Farfus als Spengler kunnen opwerpen maar werd nog in de eerste ronde aangetikt door Matias Ekström waardoor Paffett zijn derde stek kon heroveren.
 Leider Farfus zette nog in de openingsronde de deur wagenwijd open voor Spengler en met 2,5 sec. voorsprong op Paffett  kon BMW zich geen beter scenario dromen.
 
 Al snel werd duidelijk dat Paffett’s Mercedes beter ging presteren naarmate de race vorderde terwijl zowel Spengler als Farfus ‘onderstuur’ door de boordradio meldden. De Brit reed dan ook onder Farfus’ bumper toen beide in de tiende ronde voor het eerst de pits indoken en er… deur tegen deur gezamenlijk weer uit reden! Paffett die zijn aanstormende concurrent wellicht voorrang had moeten verlenen werd hiervoor na onderzoek gelukkig niet bestraft en behield zo zijn pas verworven tweede stek in een uiterst sportief verlopen race.
 
Waarop de inhaalrace op leider Spengler, die mede dankzij een snellere stop zo’n 3,5 sec. voorsprong had uitgebouwd, kon beginnen. Even werd bij BMW gevreesd voor een safety car-ingrijpen nadat een onderdeel van Schumacher’s Mercedes midden op de baan kwamen te liggen maar Molina maakte een neutralisatie overbodig door het stuk in gruizelmenten te rijden.
 
 Volgde het gedroomde rechtstreekse duel tussen de beide overgebleven titelkandidaten; een regelrechte thriller waarin een snellere Paffett, een 1.3? tragere stop ten spijt, tot op welgeteld één seconde van Spengler wist te naderen maar door een stilaan afbouwende balans van zijn wagen geen rechtstreekse aanval kon plaatsen. Spengler die van zijn kant al iets vroeger problemen met de achtertrein had gemeld bleef zo toch nipt buiten schot. De rest is… geschiedenis.

Mee op het podium mocht alweer Augusto Farfus. De RBM-rijder had merkgenoot Spengler meteen vrije doorgang verleend en wist geruime tijd in de buurt van Paffett te blijven. De Braziliaan finishte op een eenzame derde stek, ver voor een teleurstellende Jamie Green die niet voor het eerst een slechte pitstop moest doorslikken.
 

Farfus rukt in de eindstand op naar een met Martin Tomczyk gedeelde zesde plaats, een klassering die ook Bart Mampaey’s RBM-team dankzij Andy Priaulx’ zevende plaats in het teamkampioenschap deelt met het Audi Sport Team Phoenix. Het team uit Mechelen tekende voor een opgemerkte eindspurt waarbij het zich nu ook geregeld vooraan in de debatten mengde. Het lijdt dan ook geen twijfel dat   Mampaey’s team na amper één seizoen een plaatsje in de DTM-top heeft veroverd.
 
  
 
Uitslag race:
 
 
1 Bruno Spengler (CAN) BMW Team Schnitzer 42 ronden in 1:07:59.069
 2 Gary Paffett (GBR) THOMAS SABO Mercedes AMG 02.214
 3 Augusto Farfus (BRA) BMW Team RBM 11.954
 4 Jamie Green (GBR) Mercedes AMG 23.479
 5 Dirk Werner (DEU) BMW Team Schnitzer 25.384 0
 6 Edoardo Mortara (ITA) Audi Sport Team Rosberg 41.701
 7 Andy Priaulx (GBR) BMW Team RBM 42.265
 8 Joey Hand (USA) BMW Team RMG 42.843
 9 Ralf Schumacher (DEU) Mercedes AMG 43.878
 10 Christian Vietoris (DEU) Mercedes-Benz Bank AMG 45.138
 
 
Eindstand DTM-kampioenschap 2012:
 
Rijders:
 

1 Bruno Spengler BMW Team Schnitzer 149p
 2 Gary Paffett HWA 145
 3 Jamie Green HWA 121
 4 Mike Rockenfeller Phoenix Racing 85
 5 Edoardo Mortara Team Rosberg 82
 6 Mattias Ekström ABT Sportsline 81
 7 Augusto Farfus BMW Team RBM 69
 8 Martin Tomczyk BMW Team RMG 69
 9 Dirk Werner BMW Team Schnitzer 29
 10 Adrien Tambay Audi Sport Team Abt 28
 11 Filipe Albuquerque Team Rosberg 26
 12 Christian Vietoris HWA 25
 13 Andy Priaulx BMW Team RBM 24
 14 Timo Scheider ABT Sportsline 19
 15 David Coulthard Mücke Motorsport 14
 16 Robert Wickens Mücke Motorsport 14
 17 Ralf Schumacher HWA 10
 18 Miguel Molina Phoenix Racing 8
 19 Rahel Frey Audi Sport Team Abt 6
 20 Joey Hand BMW Team RMG 6
 
 
Teams:
 

1 BMW-Team-Schnitzer Bruno Spengler / Dirk Werner 178p
 2 THOMAS SABO / Mercedes-Benz Bank AMG Gary Paffett / Christian Vietoris 170
 3 Mercedes AMG Jamie Green / Ralf Schumacher 131
 4 Audi Sport Team Rosberg Edoardo Mortara / Filipe Albuquerque 108
 5 Audi Sport Team Abt Sportsline Mattias Ekström / Timo Scheider 100
 6 BMW-Team-RBM Andy Priaulx / Augusto Farfus 93
 7 Audi Sport Team Phoenix Mike Rockenfeller / Miguel Molina 93
 8 BMW-Team-RMG Martin Tomczyk / Joey Hand 75
 9 ABT-Sportsline Rahel Frey / Adrien Tambay 34
 10 DHL Paket / stern Mercedes AMG David Coulthard / Robert Wickens 28
 
 
 
Merken:
 

1 BMW 346p
 2 Audi 335
 3 Mercedes-Benz 329




Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in Deutsche Tourenwagen Masters op zondag 21 oktober 2012.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons