Lausitzring: Spengler (Schnitzer) en Farfus (RBM) monopoliseren eerste startrij voor BMW
![488b95f4ab8a026671e26d405ad452f7d5a248bf.jpg](https://www.autosport.be/i/200/upload/488b95f4ab8a026671e26d405ad452f7d5a248bf.jpg)
Q1: Dirk Werner out
De uitschakeling na Q1 van BMW-vertegenwoordiger Dirk Werner kwam als een verrassing door de Duitser in Hockenheim nog sterk uit de hoek was gekomen. Rockenfeller en Farfus meldden zich in dit vroege stadium van de kwalifikatie reeds vooraan, in tegenstelling tot Schumacher, Merhi, Wolf, Coulthard en Frey die net als Werner uitgeschakeld werden. Afgezien van Werner, wachtte de overigen dus een zelfde lot als in Hockenheim.
Q2: Priaulx en Scheider niet verder, Farfus snelst
Alweer gemengde gevoelens in de RBM-garage na afloop van Q2. Waar Farfus in Hockenheim vroegtijdig moest inpakken en Priaulx uiteindelijk als 7de zou starten, was het deze keer de Brit die in Q2 vrij kansloos werd uitgeschakeld. Farfus van zijn kant realiseerde zowaar de snelste chrono, voor Paffett en Ekstrom. Ook Timo Scheider had niet genoeg snelheid in huis en stootte net zo min als Albuquerque, Hand, Wickens en Vietoris door tot de top 10.
Q3 en Q4 dienen met dezelfde set banden betwist te worden en dus kregen we tot vier minuten voor het afvlaggen van deze sessie… niemand op de baan. Rockenfeller trok er als eerste op uit en zette een tijd neer die enkel nog door een ontketende Augusto Farfus zou verbeterd worden.
Met Bruno Spengler kwalificeerde zich nog een tweede BMW voor de ‘shoot out met vier waarin Mercedes (met Paffett) en Audi (met Rockenfeller) elk één vertegenwoordiger telden.
Q4: BMW-duel voor de pole
In Q4 nemen de vier overlevenden het in één enkele, apart gereden ronde tegen elkaar op. Gary Paffett mocht als eerste en lukte mits een foutje een 1:18.820. Spengler had een betere tweede sector dan de Audi-rijder en deed net iets beter: 1:18.777. Rockenfeller van zijn kant ontgoochelde met 1:19.206 en vertrekt morgen als vierde.
Bleef de vraag of Farfus voor het Belgische RBM dan wel Spengler voor Schnitzer de eerste DTM-pole in 20 jaar voor BMW zou lukken.
De Braziliaan ging in de eerste bocht iets te breed,knaagde in sector twee van zijn achterstand op Spengler af maar kwam uiteindelijk 38/1000sten te kort om Bart Mampaey eeuwige roem te bezorgen.
Foto's: Hans van Onsem
Tweet