van der Horst

Dunlop 12H HUNGARY halfweg: Blancpain Racing Lamborghini aan de leiding en mooie strijd in de onderlinge klassen

Start 12H Hungary 2013
Start 12H Hungary 2013
Halverwege de Dunlop 12H HUNGARY rijdt de Blancpain Racing-Lamborghini Gallardo LP560-4 met de Zwitser Marc Hayek en de Nederlanders Nico Pronk en Peter Kox comfortabel aan de leiding. In de eerste zes uur van de race completeerden de drie coureurs in totaal 169 ronden, waarmee ze een voorsprong van zeven ronden hebben op de Motorsport Services-Porsche 997 Cup met de Australiërs Malcolm Niall, Mark Pilatti en Brett Niall. De silhouet-auto van het Franse team Defi Auto Sport met Lionel Amrouche, Franck Leone Provost en Jean Charles Perrin rijdt als leider in de SP3-klasse op de derde plaats in het algemeen klassement met een ronde achterstand op de Porsche.
  • De Swert Opticiens
Om 8.00 uur vertrok het veld op een nog vochtig circuit en bij een temperatuur van slechts drie graden, maar gaandeweg de eerste uren van de race werden de omstandigheden gestaag beter. Na twee uur was de ideale lijn grotendeels droog. De Blancpain Racing-Lamborghini, die vanaf de pole-position startte, bleef bij de start aan kop en behield die positie, afgezien van twee ronden na de eerste pitstop. Nadat ook de andere teams hun eerste stop hadden afgewerkt, was de oorspronkelijke volgorde weer hersteld en sinds die tijd rijdt de Italiaanse sportwagen aan de leiding.

Terwijl de Blancpain Racing-Lamborghini gedurende de eerste helft van de race reed als het spreekwoordelijke uurwerk, hadden diverse andere teams al problemen. Zo was de Porsche van het Belgische Speedlover-team (Jean Michel Gerome/Philippe Richard/Jesus Diez) de eerste officiële uitvaller als gevolg van een defecte versnellingsbak. De beide auto’s van het team Cor Euser Racing, de Lotus Evora GT4 Hal Prewitt/Dirk Schulz/Henk Thijssen/Cor Euser) en de BMW 120D (Hal Prewitt/Dirk Schulz/Liesette Braams/Cor Euser) moesten vanuit de pitstraat starten, omdat niet alle rijders in de training van gisteravond hun verplichte ronden in het donker hadden afgewerkt. In de race reed de Lotus echter snel weer naar voren en reed al in het eerste uur in de top drie, maar verloor in het vierde uur tijd vanwege een gebroken riem van de oliepomp. De Borusan Otomotiv Motorsport-BMW M3 (Aytak Biter/Can Artam/Ibrahim Okyay/Levent Kocabiyik/Selcuk Salargil) reed ook lange tijd in de top drie, maar verloor terrein vanwege problemen met de koppeling. De Red Camel-Jordans.nl-Audi R8 (Ryan McLeod/Ivo Breukers/Henk Thijssen), die in de eerste twee uur in de top drie reed, viel terug vanwege problemen met de koeling en de wielophanging.  

De leiders in de klassen halverwege de race waren de Blancpain Racing-Lamborghini (Marc Hayek/Nico Pronk/Peter Kox) in A6, de Motorsport Services-Porsche (Malcolm Niall/Mark Pilatti/Brett Niall) in 997, de Defi Auto Sport-GC Automobile (Lionel Amrouche/Franck Leone Provost/Jean Charles Perrin) in SP3, de Red Camel-Jordans.nl SEAT Leon TDI (Klaus Kresnik/Ivo Breukers/Aldous Mitchell) in D1 en de DK Racing Event Renault Clio (René Rasmussen/Bernt Stott Jorgensen/Joakim Rasmussen/Sonny Nielsen) in A2.

Live-timing, foto’s, Youtube-filmpjes en nieuws zijn te vinden via live-24hseries.com. Er zijn ook regelmatige updates via Facebook (24HSeries) en Twitter (@24HSeries, #12HNGR).



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Circuit Internationaal op zaterdag 6 april 2013.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons