van der Horst

Eerste DTM-zege voor Augusto Farfus en Bart Mampaey, Bruno Spengler op drie punten van Paffett!

Augusto Farfus: eerste overwinning
Augusto Farfus: eerste overwinning
Zondag 30 september is ongetwijfeld een datum om in te kaderen in de ateliers van Racing Bart Mampaey. Het Belgische team dat pas dit jaar met constructeur BMW in DTM debuteerde, liet in de negende meeting van het seizoen met Augusto Farfus een oververdiende want nooit betwiste overwinning optekenen!
  • Skylimit Events

Farfus’ maidenzege was niet de enige reden tot vieren in het  BMW-kamp. Na een dolle, met incidenten en bestraffingen doorspekte race, zit Bruno Spengler meer dan ooit op titelkoers.
  
Spengler schopte het, spijts een drive through wegens een vermeende valste start maar mede dankzij mechanische pech bij Audi en bestraffingen voor zowel Paffett als Green, tot op de zesde plaats. Hierdoor nadert de Canadees tot op drie luttele punten van leider Paffett die met lege handen uit Valencia terugkeert. De ontknoping in wat onverwacht nog een spannende  titelstrijd is geworden komt er dus pas binnen drie weken tijdens de seizoensafsluiter in Hockenheim.
 
Diens maidenzege in Valencia mag voor familieman Augusto Farfus dan al een nieuwe mijlpaal in diens carrière betekenen, zijn race zelf was er één zonder verhaal.
 De Braziliaan kwam bij de start goed weg en bleef zo, in tegenstelling tot wat hem op de Norisring overkwam, buiten het strijdgewoel. Via constante en snelle rondetijden bouwde de RBM-rijder daarop zijn voorsprong op eerste achtervolger Mortara uit.

 Even, bij diens tweede stop, leek een onwillige krik roet in het eten te gooien maar net als na zijn eerste stop kwam Farfus ook dan als onbedreigde leider opnieuw op de baan. Bij aankomst had de poulain van Bart Mampaey dik acht seconden voorsprong op de verrassend snelle Adrien Tambay die na het uitvallen door pech van Edoardo Mortara de tweede plek had geërfd. Meteen een eerste podium voor de zoon van oud F1-topper Patrick Tambay.
 
Achter de ongenaakbare Farfus leverde constructeur Audi een sterke collectieve prestatie af. Geruime tijd leek het er op dat het merk met de ringen beslag zou leggen op plaatsen twee tot acht. In amper 13 ronden verdwenen evenwel Molina, Scheider en finaal ook Mortara van het strijdtoneel. Bleef nog het kwartet Tambay-Ekström-Albuquerque-Rockenfeller dat via plaatsen twee tot vijf 61 punten scoorde.
 
Liefst…60 punten meer dan Mercedes dat met Jamie Green’s tiende stek welgeteld één punt scoorde. Een bittere pil voor het merk met de ster dat de leiding in het merkenkampioenschap aan Audi verliest en met nog één race te gaan daarenboven in één klap tegen een achterstand van 31 punten aankijkt. Valencia is ongetwijfeld het slechtste DTM-weekend ooit geworden voor de troepen van Norbert Haug.
 
Titelstrijd ongemeen spannend
 
Bekeken door een Belgische bril was Bart Mampaey’s eerste overwinning in DTM ongetwijfeld het hoogtepunt van het seizoen maar de internationale pers had uiteraard vooral oog voor de titelstrijd tussen Gary Paffett, Bruno Spengler en Jamie Green. Die leek lange tijd op een regelrecht duel tussen beide  Mercedes-rijders te zullen eindigen tot Bruno Spengler de neus aan het DTM-venster stak. Elf punten achterstand op Paffett  telde de Canadese Duitser voor aanvang van de op één  na laatste meeting in Valencia.
 
Spengler had in de kwalificatiesessie ietwat onverwacht niet van de collectieve offday bij  Mercedes weten te profiteren en vertrok pas als 12de tegenover een 16de startplaats voor Paffett. Laatstgenoemde maakte het zich bij de start extra moeilijk door binnendoor bij Joe Hand te willen glippen; de Amerikaan kreeg daarbij een tik, ging dwars en tikte zodoende zelf Paffett aan. Paffett’s auto werd hierbii niet alleen  licht beschadigd maar de toch al niet snelle Brit kreeg er bij zijn eerste pitstop voor dit maneuver twee seconden straftijd bovenop.  Aan de staart van het peloton bengelend, zou hij na 28 ronden de handdoek in de ring gooien.
 
Spengler van zijn kant kreeg na drie ronden een drive through opgelegd wegens een vermeende valse start.  Een inbreuk die met het blote oog alvast niet te zien was. Spengler wou aanvankelijk dan ook niet binnen komen tot Schnitzer-baas Charly Lamm hem hiertoe persoonlijk sommeerde. Een geluk bij een ongeluk zou later blijken.Dankzij een snellere  eerste  pitstop ging Spengler voorbij Green. Toen ook  laatstgenoemde een drive  through te verwerken kreeg om  bij het verlaten van de pitlane met vier wielen naast de baan te zijn  gereden, kon ook de Brit het schudden. Met één luttel punt voor een tiende plaats die hij in de slotronde van David Coulthard cadeau kreeg, moet Green in Hockenheim op een klein mirakel hopen.
 

Andy Priaulx
Andy Priaulx
Spengler profiteerde weliswaar van het uitvallen van drie Audi’s voor hem maar was met nog zo’n 15 ronden te gaan nog altijd maar negende, een eind  achter de niet voor het eerst prima presterende Rahel Frey.  Moment waarop Spengler’s merkgenoten Priaulx en Werner (6de en 7de) een handje toestaken door Frey wat op te houden zodat Spengler kon aansluiten. Vooral Priaulx’ s maneuver waarbij Spengler hem én Frey in één ruk voorbijging, werd bij Audi-sportchef Ullrich maar matig gesmaakt. “Dit kan misschien wel in WTCC maar niet in DTM” klonk het. Stof tot discussie dus, na de race weliswaar  door een sportief reagerende Frey ontmijnd met een lakonieke “that’s  racing,ik beging zelf een fout en neem het Andy niet kwalijk“.
 
Opgaven, bestraffingen en enige hulp maakten dat Spengler totaal onverhoopt als zesde aantikte, goed voor acht punten. Hiermee nadert hij tot op drie punten van leider Paffett en worden tienduizenden DTM-fans in Hockenheim op een ongemeen spannende finale getrakteerd!
 
  
Bart Mampaey:Een droom! Een grootse zege na een race waarin Augusto indrukwekkend snel bleek. Hij had een prima start, een dito eerste ronde en naderhand kotroleerde hij de hele race. Onze strategie werkte maar da’s niet zo moeilijk als je zo’n ‘pace’ hebt. Ik wil iedereen binnen het RBM-team oprecht danken voor het vele geleverde werk. Dit was pas ons negende DTM-weekend en het is niet te geloven dat we wonnen. Ook Andy Priaulx heeft goed zijn streng getrokken. Een fantastisch resultaat dus voor het hele team!”
 
Augusto Farfus:Een zege in mijn eerste DTM-seizoen: da’s gewoon fantastisch! Ik wil echter niet alle pluimen op mijn hoed steken, ook RBM en BMW Motorsport hebben tot dit succes bijgedragen. Reeds gisteren in qualifying en ook vandaag deed de auto het fantastisch. Het leek allemaal makkelijk te gaan maar zoiets bestaat niet in DTM. De Audi’s achter mij gingen snel, maar via een goede start en een ideale eerste stint was het moeilijkste reeds achter de rug. Ik had me voorgenomen om van bij de start druk te zetten. In de slotronde was ik erg emotioneel. Bij het overschrijden van de finishlijn had ik tranen in de ogen…”
 
  
Uitslag race Valencia:
 
1 BMW Team RBM Augusto Farfus (BRA) Castrol EDGE BMW M3 DTM 46 ronden in 1:08:22.522
 2 Audi Sport Team Abt Adrien Tambay (FRA) +8.406
 3 Audi Sport Team Abt Sportsline Mattias Ekström (SWE) +8.967
 4 Audi Sport Team Rosberg Filipe Albuquerque (PRT) +23.067
 5 Audi Sport Team Phoenix Mike Rockenfeller (DEU) +28.066
 6 BMW Team Schnitzer Bruno Spengler (CAN) +39.831
 7 Audi Sport Team Abt Rahel Frey (CHE) + 48.318
 8 BMW Team RBM Andy Priaulx (GBR) +49.562
 9 BMW Team Schnitzer Dirk Werner (DEU) +58.327
 10 Mercedes AMG Jamie Green (GBR) +1:10.596
 11 DHL Paket Mercedes AMG David Coulthard (GBR) +1:12.228
 12 Mercedes-Benz Bank AMG Christian Vietoris +1:20.388
 13 TV SPIELFILM Mercedes AMG Susie Wolff (GBR) op 1r
 14 Mercedes AMG Ralf Schumacher (DEU) op 1r
 15 BMW Team RMG Joey Hand (USA) op 4r
 16 Audi Sport Team Rosberg Edoardo Mortara (ITA) op 8r
 
Niet geklasseerd:
 
 Timo Scheider (DEU) AUTO TEST Audi A5 DTM 29r
 Gary Paffett (GBR) 27r
 Miguel Molina (ESP) 25r
 Robert Wickens (CAN) 3r
 Roberto Merhi (ESP) 1r
 Martin Tomczyk (DEU) 0r
 
  
Kampioenschap:
 
Rijders:
 
1 Gary Paffett HWA 127p
 2 Bruno Spengler BMW Team Schnitzer 124
 3 Jamie Green HWA 109
 4 Mike Rockenfeller Phoenix Racing 85
 5 Mattias Ekström ABT Sportsline 81
 6 Edoardo Mortara Team Rosberg 74
 7 Martin Tomczyk BMW Team RMG 69
 8 Augusto Farfus BMW Team RBM 54
 9 Adrien Tambay Audi Sport Team Abt 28
 10 Filipe Albuquerque Team Rosberg 26
 11 Christian Vietoris HWA 24
 12 Dirk Werner BMW Team Schnitzer 19
 13 Timo Scheider ABT Sportsline 19
 14 Andy Priaulx BMW Team RBM 18
 15 David Coulthard Mücke Motorsport 14
 …
 
Merken:
 
1.Audi 327p
 2.Mercedes-Benz 296p
 3.BMW 286p

Foto's: Hans van Onsem




Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in Deutsche Tourenwagen Masters op zondag 30 september 2012.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons