Tijdens de eerste in-season test op het Circuit de Barcelona-Catalunya heeft Mercedes AMG met Lewis Hamilton - op verzoek van de FIA - lichtstrips getest op de achterkant van de endplates van de achtervleugel op de W09. De test van het systeem is een mogelijke oplossing om een betere zichtbaarheid te creëren tijdens regenweer. Omdat het een stralende dag was in Spanje, kon deze test alleen dienen om de functionaliteit van het systeem uit te testen. Het systeem zelf is al enkele jaren te zien bij het FIA WEC.
Gedurende de test werd er opgemerkt dat de nieuwe rode lichten aan de achtervleugel knipperden net zoals het normale achterlicht, maar niet synchroon. Of we dit systeem volgend jaar in de F1 zullen zien, is nog niet duidelijk. De deadline om reglementen aan te passen is reeds verlopen, maar deze kunnen worden herzien indien er een unanieme instemming komt van alle teams. Maar ook wanneer het ten goede komt aan de veiligheid, bestaat er een mechanisme om het in te voeren. De halo is een voorbeeld van de introductie via die laatste manier.