van der Horst

Ferrari onthult 488 GTB als vervanger voor 458 Italia (+ Foto's)

Ferrari 488 GTB
Ferrari 488 GTB
Ferrari heeft vandaag het doek gehaald van de Ferrari 488 GTB, een bolide die zijn wereldebuut moet kennen op het autosalon van Genève. Algemeen wordt aangenomen dat het nieuwste Italiaanse raspaard de Ferrari 458 Italia moet gaan opvolgen. Met de introductie van de Ferrari 488 GTB verdwijnt meteen ook de atmosferische V8, want in het midden van de bolide ligt een drukgevoede biturbo die maar liefst 670 paarden ment.
  • St. Paul
Ferrari 488 GTB
Ferrari 488 GTB
Het jongste Italiaanse raspaard spurt naar 100km/h in slechts drie seconden en naar het dubbele in 8,3 tellen. Dat succes is volgens Ferrari mede te danken aan de verbeterde aerodynamica waarbij de bolide maar liefst 50% meer downforce zou kennen dan zijn voorganger en dat met minder luchtweerstand. Die aerodynamische prestaties worden toegedicht aan een uitgekiende aerodynamische evolutie die onder meer actieve aerodynamica-elementen en een geblazen diffusor achteraan omvat alsook een gesofisticeerde vlakke bodem en dubbele spoiler vooraan. De luchthappers op de wagen zijn bovendien een knipoog naar de 308 GTB, de bet-bet-betovergrootvader.

Ferrari 488 GTB
Ferrari 488 GTB
De topsnelheid ligt boven de 330 km/h en dat met een gewicht van 1370 kilo. Met 260 g/km CO2-uitstoot en 11,4 l/100 km verbruik is het niet meteen de meest groene bolide, maar dat vergeven we de Italianen graag! Ferrari stelt, vanzelfsprekend, dat er ondanks al die knappe cijfers niet ingeboet wordt aan controle en dat dit model "het meest responsieve is op de markt met messcherpe reactietijden vergelijkbaar met die van een circuit wagen". We verwachten overigens dat ook op circuit de raceversies van de 458 Italia zullen worden opgevolgd door afgeleiden van de 488 GTB, al loste Ferrari daar met geen woord over.

Interieur Ferrari 488 GTB
Interieur Ferrari 488 GTB
Binnenin krijgt de bestuurder vanzelfsprekend een strak, sportief interieur voorgeschoteld met een stuur dat verschillende knoppen bevat die race-allures hebben. Bovendien belooft het Steigerende Paard dat zijn ingenieurs er alles aan gedaan hebben om de turbo-V8 toch nog mooi te laten zingen. Laten we alvast hopen dat men in Italië daarvoor geen inspiratie heeft opgedaan in de laatste generatie hybride-F1-motoren...



Foto's: Ferrari



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Varia op dinsdag 3 februari 2015.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons