van der Horst

BRCC: Eerste podium voor Brass Racing met Jerry De Weerdt en Jeffrey Van Hooydonk in BRCC:

Jeffrey Van Hooydonk - Jerry De Weerdt
Jeffrey Van Hooydonk - Jerry De Weerdt
De eerste wedstrijd van het seizoen is meteen bezegeld met een podiumplaats voor BRASS Racing met Jerry De Weerdt en Jeffrey Van Hooydonk. Vorig seizoen had het team reeds een eerste visitekaartje afgegeven door zich op de eerste startrij de kwalificeren tijdens de Race Promotion Night. Meteen een indicatie richting de concurrentie dat men in 2013 aan Brass Racing een taaie klant zou hebben.
En dit kwam reeds tot uiting tijdens de kwalificatie toen Jeffrey Van Hooydonk een schitterende 1’31”860 uit zijn mouw schudde. Meteen goed voor een plaats op de eerste startrij en amper 14/100 sec. minder snel dan de Aston Martin GT3 van GPR en de pole in de Klasse GT Pro.

“Het was een perfect rondje met een perfecte wagen”, aldus Petronas rijder Van Hooydonk. “Het team, onder leiding van ingenieur Wim Everaerts, leverde me een perfecte wagen af met een perfecte bandenspanning. Dat ene vrije rondje was subliem en de chrono stond te blinken op de tabellen”.

De eerste BRCC Endurance race van het seizoen ging over 90 minuten met twee verplichte pitstops. De tactiek tijdens de race binnen BRAS Racing was dat Jerry de start zou nemen en nadien zou Jeffrey via een dubbele stint de wedstrijd uitrijden.

Brass Racing - Dodge Viper GT3
Brass Racing - Dodge Viper GT3
“We hadden alles mee om een perfecte wedstrijd af te haspelen”, treedt Jerry De Weerdt zijn kompaan bij. “Op de meeste wagens op de startgrid zaten de snelste piloten en ik nam een vrij voorzichtige start. Ik verloor enkele plaatsen, maar ik vond een goed ritme wat ook een tactisch onderdeel was. Maar bij het dubbelen van een tragere deelnemer aan de Jacky Ickx bocht kwam ik in het vuil terecht en schoof de wagen rechtdoor. Om de zandbak te ontwijken stuurde ik de Viper de pitlane in en ik verloor wat terrein tegenover de koplopers. Als ik nadien deze verloren tijd optel bij de 18 seconden achterstand op de winnende Audi R8 LMS van PK Carsport aan de eindmeet, dan hadden we de wedstrijd kunnen winnen. Maar desondanks ben ik zeer tevreden over het resultaat. We kwamen voor een podiumplaats en dat hebben we uiteindelijk ook verwezenlijkt.”

Podium BRCC Endurance Zolder
Podium BRCC Endurance Zolder
“Het was voor mij een quasi perfecte eerste race van het seizoen”, aldus Van Hooydonk die met de Dodge Viper in derde stelling over de meet kwam.
“Na de stint van Jerry kreeg ik een setje nieuwe banden mee en ik kon vol in de aanval. Het team heeft afgelopen winter schitterend werk geleverd en vooral de remmen zijn altijd een pijnpunt geweest voor de zware Viper op Circuit Zolder. Maar daar heb ik ditmaal weinig van gemerkt en hierdoor hebben we tijdens de winter een tweetal seconden vooruitgang geboekt. Ik kon constante chrono’s draaien rond 1’34” en drie ronden voor het einde ben ik in duel gegaan met de Aston Martin voor de resterende podiumplaats. Eens dit achter de rug begon de wagen plots te sputteren wegens te weinig benzine. Ik moest iets van het gas, maar ook ondertussen de Aston Martin afblokken. Ik had aan meet nog anderhalve seconde over en het eerste podium was een feit. Ik ben uiteraard zeer tevreden en wil hier ook een pluim geven aan het ganse team. De Viper is van 2007 en het team heeft die op een zeer hoog niveau weten te houden. En dit dankzij de noeste arbeid van afgelopen winter”.

Brass Racing - Dodge Viper GT3
Brass Racing - Dodge Viper GT3
Jeffrey Van Hooydonk is ook zeer goed gepositioneerd om de volgende wedstrijd in het Franse Dijon in te schatten.
“Dijon heb ik destijds met de Viper van A+ Racing gereden en deze omloop is op het lijf van deze Amerikaanse bolide geschreven. Het is wel een wedstrijd over drie uren en de omloop is een echte bandenvreter. Maar Ik heb er het volste vertrouwen en als we gevrijwaard blijven van problemen is een tweede podiumplaats van het seizoen in de maak”.



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Racing Car Championship op maandag 22 april 2013.
  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons