Finale Races: Overwinning voor Jenson de Leeuw en MV Motorsport
![Jenson de Leeuw](https://www.autosport.be/i/200/upload/06d35883960e7c87fae35bbf558b0167302f8b25.jpg)
Nadat eerder op de zaterdag de kwalificatie al was afgewerkt, was het rond de klok van vijf uur tijd voor de eerste dertig minuten durende wedstrijd van de Benelux Ford Fiesta Sprint Cup. De startopstelling van de eerste wedstrijd van het weekend werd reglementair bepaald door de omgekeerde top tien uit de kwalificatie.
Het is niet alleen al een tijdje droog in Assen, zelfs de baan is inmiddels volledig opgedroogd en dus stonden de Fiesta’s allemaal op slicks. Maar er is niets veranderlijker dan het Nederlandse weer want als het veld richting de startgrid vertrok, begon het weer te regenen en was de baan opeens nat. Daarmee was het een drukte van belang op de startgrid aangezien er driftig banden werden gewisseld, waarbij niet duidelijk was wie op welk type band zal vertrekken. De Backer had alvast gekozen voor slicks aan de voorkant en regenbanden achter terwijl er heel veel op slicks bleven staan.
Vanaf plek twee was de meer ervaren Barewijk duidelijk beter weg dan pole sitter Van den Doel en pakte de kop. Vanuit het achterveld maakte De Backer richting bocht één ook direct flinke stappen. In sector twee lag de als zesde begonnen De Backer zelfs al op plek één, met Van den Doel op twee, Barewijk op drie en Kosterman op vier. Daarachter bij de eerste doorkomst De Groot, De Wit, De Leeuw, Stuff en Rühl.
De Groot was nu de snelste rijder op de baan en rukte achter De Backer ten koste van Van den Doel op naar plek twee. Wel zou hij nog een straf van drie seconden bij zijn tijd opgeteld krijgen vanwege een inhaalactie die buiten de track limits had plaatsgevonden. Barewijk zakte ondertussen terug naar plek zeven.
Halverwege de race leidde De Backer met 3,2 seconden voorsprong op De Groot, die toch begon in te lopen op de Belg. In ronde zes maakte Van den Doel een foutje want de NiceRacing-rijder werd gepasseerd door De Leeuw en Kosterman die nu de snelste rondetijden reed Achter Van den Doel, De Wit, Barewijk en Stuff.
De aanvankelijk zo goede bandenkeuze van De Backer leek zich nu tegen hem te keren. De Groot was per ronde 1,5 seconden sneller en Kosterman zelfs 3,5 seconden per ronde. Door de bandenkeuze viel er geen pijl op te trekken hoe de race verder zou verlopen. Wel was inmiddels De Wit ook Van den Doel gepasseerd en lag daarmee vijfde.
De bandenkeuze zou de doorslag geven. Bij de negende doorkomst leidde voor het eerst De Groot, met op zijn bumper De Leeuw en de teruggevallen De Backer, die inmiddels Kosterman achter zich kreeg. Achter Kosterman ontstond een flink gat De Wit, Van den Doel, Barewijk en Stuff.
De spanning aan kop werd er niet minder om. De Groot had op 0,1 seconde De Leeuw op zijn bumper waarbij ook Kosterman aansloot nadat ze eerst De Backer naar plek vier verwees. De kampioen draaide inmiddels ruim twee seconden per ronde langzamer dan de top drie.
Opnieuw was er in de slotfase een wisseling aan de kop. Bij de twaalfde doorkomst reed De Leeuw aan de leiding, met in zijn slipstream De Groot en op iets meer dan twee seconden Kosterman. De Backer zat inmiddels op 13 seconden van de leider en leek kansloos voor het podium. Daarachter leken de posities van De Wit, Van den Doel, Barewijk en Stuff vast te liggen.
Wellicht zat in Polen Alan Czyz zich nu te verbijten want als hij toch naar Assen was gekomen dan had met De Backer op plek vier de titelstrijd weer volledig open kunnen liggen: met die vierde plaats van de rijder van de #97 FordStore Feyaerts en, mogelijk, dikke winst voor Czyz, zouden we, voor Race 2, 242 punten hebben geteld voor de Belg tegenover 239 voor de grote afwezige! Dat toont nogmaals dat in een mechanische sport de prijzen altijd aan de finish worden uitgereikt…
Het podium in de Junior Cup is met De Leeuw, Kosterman en De Groot gelijk aan het algemene podium. De winst in de Gold Cup ging naar de als zevende gefinishte Barewijk.
Race 2 wordt betwist op zondag 29 oktober om 16u00.
Uitslag Race 1: 1. J. de Leeuw, 14 ronden; 2. E. Kosterman, op 1.408; 3. C. de Groot, op 2.807; 4. T. De Backer, op 19.618; 5. M. de Wit, op 24.821; 6. M. van den Doel, op 31.177; 7. S. Barewijk, op 1.00.628; 8. M. Stuff, op 13 ronden. Niet gerangschikt: L. Rühl
Ford Fiesta Sprint Cup Benelux
Tweet