van der Horst

GT en LMP nieuws van de FIA World Motor Sport Council

6H Spa: Vrouwelijk schoon op de startgrid
De kalender voor het FIA WEC werd nogmaals aangepast. De 6 Hours of Fuji verhuist terug naar zijn oorspronkelijke datum, zijnde het weekend van 10 tot en met 12 oktober. Concreet betekent dit dat er geen overlapping meer zal zijn met Petit Le Mans, de seizoensafsluiter van het Tudor United Sportscar Championship. Anderzijds is er nu sprake van een clash met de ELMS-race te Estoril. Verder bleef de kalender ongewijzigd en staat de wedstrijd op Francorchamps nog steeds op planning voor 2 en 3 mei.
Voorts werden er richtlijnen uitgezet voor de ‘Equivalence of Technology’ (EoT) tussen de verschillende technologieën waartussen de LMP1-deelnemers kunnen kiezen. De ACO en de FIA behouden zich het recht voor om gedurende twee afgelijnde periodes de technische parameters te mogen aanpassen. Tijdens eerste periode die loopt tot aan de 24 uren van Le Mans wordt aan de teams en constructeurs gevraagd om data door te sturen van wat men verwacht te presteren in de etmaalrace. Vervolgens blijft men de evoluties in LMP1 in het oog houden tot de editie 2015.
 
Er werd ook een FIA Endurance Trophy in het leven geroepen voor de beste LMP1-privérijders, op voorwaarde dat er zich minstens drie wagens inschrijven voor het volledige seizoen.
 
Voor wat betreft het GT3-racen wordt een ‘FIA World Cup’ overwogen, verreden over één evenement waaraan de beste teams en rijders deelnemen uit de door de FIA erkende internationale series.

Na het opzeggen van het contract tussen SRO en de FIA – de FIA GT Series gaan voortaan door het leven als de Blancpain Sprint Series – zal de internationale automobiel federatie een label creëren waarop meerdere internationale GT3 kampioenschappen (GT Open, BSS, BES,...) aanspraak kunnen maken. Het opzet is verzekeren van meer eenvormigheid tussen de verschillende kampioenschappen op het vlak van BoP, de categorisering van rijders en de technische en sportieve reglementen.

Foto: Martijn Wouters  



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in Circuit Internationaal op woensdag 4 december 2013.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons