van der Horst

GT3: 2014 het jaar van de doorbraak in de VS?

Monza: De sessies op zaterdag in beeld gebracht (deel 2)
Dat GT3 een enorm maar vooral ook een globaal succes is staat als een paal boven water. Wat begon als een simpel idee voortspruitend uit de geest van Stéphane Ratel heeft inmiddels deels de manier waarop autosport wereldwijd wordt bedreven veranderd en in grote mate ook geüniformiseerd. Wie zich vandaag de dag een GT3 aanschaft kan daarmee zo goed als overal op deze aardbol aan de slag, gaande van nationale kampioenschappen tot vele van ’s werelds grote uithoudingsklassiekers. Sinds kort is ook de Automobile Club de l’Ouest moeten zwichten voor Ratels succesverhaal, al blijven het FIA WEC en de 24 uren van Le Mans vooralsnog verboden terrein voor de tegenhanger van ACO's ‘eigen’ GTE-wagen. De grootste kale plek op de GT3-wereldkaart was tot dusver echter het Noord Amerikaanse continent, iets waar in de nabije toekomst verandering in zal komen.
  • Powercars
Toegegeven, enkele GT3-modellen hadden de afgelopen twee jaar reeds een halve voet aan wal aan de overzijde van de grote plas. Constructeurs als Audi, Ferrari en recent ook Aston Martin deden de inspanning om hun respectievelijk GT3-modellen conform te maken aan de specifieke Grand Am reglementen, wat een omvangrijke en kostelijke operatie bleek te zijn. Ook in de Pirelli World Challenge worden nu reeds de Audi R8 LMS ultra, Mercedes SLS AMG GT3 en de BMW Z4 GT3 selectief toegelaten. Van deze deur die op een kier stond werd vooralsnog niet bijster veel gebruik gemaakt en het aantal GT3’s actief in de V.S. bleef beperkt. Daarin lijkt nu echter verandering te komen aangezien beide kampioenschappen in de afgelopen dagen/weken hebben aangegeven diezelfde deur wagenwijd open te zetten in de hoop dat ze vanaf volgend seizoen ook daadwerkelijk wordt platgelopen.
 
Qualifying Race: De wedstrijd in beeld gebracht
Met het samengaan van de American Le Mans Series (ALMS) en de Grand Am Rolex Sports Car Series in het gloednieuwe United SportsCar Racing (USCR) ging de Amerikaanse sportscar scène er sowieso al radicaal anders uitzien in 2014. In het nieuwe technische reglement is er plaats voor twee GT-klassen, namelijk GT Le Mans/GTLM (GTE wagens in hun actuele specificatie) en GT Daytona/GTD (samensmelting GTC-Porsches uit de ALMS en huidige GT-klasse in Grand Am). Het is in deze tragere GTD-klasse waarin GT3-wagens vanaf volgend seizoen zullen kunnen aantreden.
 
Het feit dat GT3’s worden toegelaten in USCR is al een hele stap op zich, helaas lijkt het erop dat er toch nog steeds een aantal wijzigingen nodig zijn om de bolides in lijn te brengen met de nieuwe Porsche 991 Cup en de Grand Am GT’s. Zo wordt er momenteel gedacht aan een uniforme achtervleugel, restrictoren en andere aero aanpassingen. GT3-wagens zullen dus heel wat van hun potentieel moeten inboeten om eerlijke concurrentie binnen de GTD-klasse mogelijk te maken maar ook om trager te blijven dan de GTE’s, wiens tempo ze momenteel best aankunnen.
 
Monza: De race in beeld gebracht
Op technisch vlak oogt het verhaal heel wat eenvoudiger in de Pirelli World Challenge, een kampioenschap voor GT’s en Touring Cars maar dan op een iets lager niveau. De organisatie maakte eind vorige week bekend dat GT3-wagens voortaan zonder enige aanpassing kunnen worden ingeschreven vanaf 2014. Het is in theorie dus niet ondenkbaar dat vele teams op termijn zullen overstappen naar de kant en klare GT3’s zodanig dat een integrale overname van het Europese concept tot de mogelijkheden behoort. Voor de plaatselijke chauvinist zijn er bovendien al een aantal Amerikaanse constructeurs waarvan er GT3-modellen beschikbaar zijn, denk maar aan Chevrolet (Corvette en Camaro), Dodge (Viper) en Ford (GT en Mustang).
 
2014 wordt dus zeker en vast een cruciaal jaar voor de toekomst van de Amerikaanse GT-racerij. Voorspellingen maken blijft moeilijk, maar rekening houdend met de weg die het concept ‘GT3’ tot nu toe heeft afgelegd, lijkt de kans op een goede afloop aan de andere kant van de Atlantische Oceaan reëel. 

Foto's: Martijn Wouters



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in Circuit Internationaal op maandag 5 augustus 2013.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons