van der Horst

Hans Van de Ven start een rechtzaak tegen RACB

Hans Van de Ven
Hans Van de Ven
Hans Van de Ven gaf eind afgelopen jaar al aan één en ander uit de doeken te willen doen omtrent zijn positie ten opzichte van de nationale automobielfederatie RACB en voegde deze week de daad bij het woord. Op Circuit Zolder gaf de voormalige Belcar-promotor tekst en uitleg over hoe de vork voor hem in de steel zat. Opvallend, Van de Ven start een strafrechtelijke procedure tegen de RACB, een organisatie die hem in zijn ogen de afgelopen jaren meermaals opzettelijk gedwarsboomd heeft en hem onder meer verhinderde investeringen van ettelijke honderdduizenden euro's rendabel te maken.
In de loop van 2009 is de situatie volgens Hans Van de Ven beginnen mis te lopen. "Eind 2009 valt als een donderslag bij heldere hemel plots een beslissing van de RACB", aldus Van de Ven. "Het wordt bij monde van die beslissing aan de regionale federaties VAS (Vlaanderen) en ASAF (Wallonie) verboden om nog kampioenschappen op circuit te organiseren onder hun licentie."

Start 10 Hours of Zolder Dunlop Sport Maxx Endurance Cup 2008
Start 10 Hours of Zolder Dunlop Sport Maxx Endurance Cup 2008
De voormalig promotor van de Mini Challenge geeft ook onomwonden zijn visie omtrent de beweegredenen achter die beslissing. "Het succes van de DSMEC (Dunlop Sport Max Endurance Cup nvdr.) steekt heel wat ogen uit, niet in het minst van de twee paradepaardjes van de RACB op dat moment, de Belgian GT en de BTCS. Waar de DSMEC in 2009 gemiddeld 58 wagens aan de start kreeg, moest de Belgian GT het stellen met ... 10 tot 12 wagens, en de BTCS met gemiddeld 30 wagens. Voor mij is deze beslissing niet alleen onbegrijpelijk, maar ook financieel heel ingrijpend. Met één pennentrek zorgt de RACB er voor dat een bedrag van 250.000 euro nu als verlies kan geslikt worden."

Ook wanneer Van de Ven Stéphane Ratel contacteert om SRO Belgium, de promotor van de Belgian GT, over te nemen, loopt het voor de tweede maal fout.  "In juni 2010 word ik formeel algemeen directeur bij SRO Belgium, een feit dat we ook meedelen aan Circuit Zolder, Spa-Francorchamps en de RACB. De dag nadien volgt een schrijven van Geoffroy Theunis aan Philipe Lemoine met de melding dat zij absoluut niet akkoord kunnen gaan met mijn aanstelling als algemeen directeur", licht Van de Ven toe.

Hans Van de Ven
Hans Van de Ven
In de loop van 2010 en 2011 loopt er volgens Van de Ven op boekhoudkundig vlak heel wat verkeerd tussen de bedrijven die deels of volledig in handen zijn van de Speedworld groep. Van de Ven en de zijnen maken in december 2011 ambitieuze plannen bekend voor het seizoen 2012, plannen met een kalender voor zowel een sprint- als een uithoudingskampioenschap. Het blijft enige tijd stil, maar wanneer de RACB haar njet geeft, kruisen Van de Ven en de federatie kort daarop een derde maal de degens.

"Wanneer de familie Lemoine in februari 2012 aan Geoffroy Theunis, directeur RACB Sport, de herstructurering voorlegt en meteen ook een aanbod doet om € 685.000 op tafel te leggen om alle leveranciers te betalen in ruil voor een contract van 3 jaar, weigert hij categoriek. Slechts omwille van één reden ... het project zou onder mijn leiding staan..."

Steven Stichelbout - Hans Van de Ven
Steven Stichelbout - Hans Van de Ven
In de loop van vorig jaar sijpelen er geruchten door dat Hans Van de Ven met een nieuw project zou bezig zijn en daags na Kerstmis treedt D'Ieteren met een persbericht naar buiten waarin het de Porsche GT3 Cup Challenge Benelux voorstelt. Even later geeft Hans Van de Ven, eveneens middels een persbericht, aan uit het project te zullen stappen om de toekomst van het kampioenschap niet te hypothekeren. "Het project zelf was uitgewerkt en genoot de steun van Porsche AG en van zowel de Belgische als de Nederlandse importeur. Tot RACB weer zijn zwarte piet boven haalt en die in mijn richting schuift...voor de vierde keer! Men gebruikt keer op keer valse argumenten om beslissingen een schijn van geldigheid te geven. Ook nu blijkt de drogreden diefstal, gebaseerd op valse cijfers en geruchten, voldoende om ook mijn participatie  in het PGCCB-project te gaan boycotten" legt Van de Ven uit. "Maar ... trop is teveel..." sluit de moegetergde zakenman zijn relaas.

Foto's: Martijn Wouters & Ronald Janssens



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Circuit Nationaal op woensdag 9 januari 2013.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons