van der Horst

Het debuut van de Ferrari 430 GT3 van het Curbstone FMA Racing

Curbstone FMA Racing - Ferrari 430 GT3
Curbstone FMA Racing - Ferrari 430 GT3
Vorig jaar werden Frank en Hans Thiers achter het stuur van de Ferrari 430 van de Scuderia Monza Belgisch Kampioen Sprint. Ook in de BRCC 2013 blijven de Ferrari Brothers trouw aan het merk van Modena – zij het deze keer met een knalrode 458 Challenge - en op de grid van de BRCC Endurance komt nog een andere Ferrari postvatten. Het is het Curbstone FMA Racing dat garant staat voor de inzet van de metaal-blauwe Ferrari 430 GT3 voor het trio Raf Vleugels, Patrick Van Glabeke en Pol Stoffel.
Raf Vleugels kan terugblikken op een verleden in Formule Ford, Belcar en zelfs de 24 Uren van Spa.
 
“Na het debuut in karting heb ik in 2000 en 2001 Formule Ford gereden onder de vleugels van Speedlover,” vertelt de Molse dorpsgenoot van André Van Hoof. “Ik vormde er ploeg met Mike Den Tandt en een zekere Robert Doornbos, later bekend als Nederlandse Formule 1-rijder. Wegens zakelijke bezigheden heb ik de racerij een tijd stilgelegd en nadat ik de draad weer opnam via de Belcar, wonnen wij vorig jaar met een Porsche van Speedlover de Cup-klasse in de 24 Uren van Spa.”
 
Patrick Van Glabeke nam tot hiertoe deel aan enkele Spaanse races, maar net zoals voor Luxemburger Pol Stoffel wordt het op Circuit Zolder het grote debuut. Patrick is wel vertrouwd met het snellere stuurwerk achter het stuur van pk-rijke auto’s.
 
“Sinds vier jaar organiseert Curbstone Track Events zeg maar de betere trackdays met auto’s met minstens of meer dan 300 pk en enkel op Grand Prix-circuits, zoals voornamelijk Francorchamps, maar ook Silverstone, Barcelona, Magny-Cours of Paul Ricard,”  verduidelijkt de G.O. uit Oudenaarde. “Gebeten door de snelheid hadden we na 3 jaar uitsluitend track event-rijden zin in iets meer competitie, en lieten we ons oog vallen op de BRCC Endurance. Gezien we klant zijn bij FMA, de Antwerpse Ferrari-dealer, en Raf (Vleugels) over een 430 GT3 beschikte, die was klaargemaakt voor de Franse GT, was de keuze snel gemaakt om met deze Ferrari te starten in de BRCC Endurance.”
 
Het is trouwens Ferrari Motors Antwerpen dat instaat voor de voorbereiding van de blauwe bolide, maar tijdens de races is de organisatie, het pitwerk in handen André “Speedlover” Van Hoof, die bijstand krijgt van twee mecaniciens van FMA.
 
“Het wordt voor Pol en mezelf een eerste leerjaar, we willen ons goed amuseren, maar natuurlijk zo hoog mogelijk finishen,” stelt Patrick Van Glabeke.
 
“Tijdens de testdag hebben we gemerkt dat er nog heel wat werk wacht,” besluit Raf Vleugels. “Het rijden met Michelin-banden vergt qua stuurwerk een hele aanpassing, maar op basis van de rondetijden die we verwezenlijkten, ben ik ervan overtuigd dat we een homogeen trio vormen en dat is toch een eerste vereiste om in races van lange adem een goed resultaat neer te zetten.”

Kronos Events press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Racing Car Championship op donderdag 11 april 2013.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons