Hockenheim: Augusto Farfus (RBM) start DTM-seizoen met knappe zege
Augusto Farfus en Bart Mampaey: emoties...
Augusto Farfus lukte op de Hockenheimring een tweede DTM-zege na een foutloze race en een sterke tactische beurt van het Racing Bart Mampaey-team. De Braziliaan die als tweede van start was gegaan haalde het van BMW-merkgenoot Dirk Werner die zowaar vanop de laatste plaats was vertrokken. Ook Christian Vietoris deed met een derde stek nooit beter. De tenoren van vorig jaar, Gary Paffett en regerend kampioen Bruno Spengler moesten na een hard duel vrede nemen met een vierde en vijfde stek.
Timo Scheider viel terug naar zesde plaats
Polesitter Timo Scheider behield bij de start de leiding maar moest die na vijf ronden in de haarspeld inleveren aan Farfus die op de zachtere option-band was gestart. Een safety car-fase voor een brand aan boord van Adrien Tambay's Audi gooide evenwel roet in het eten van de RBM-rijder.
Augusto Farfus: tweede zege
Zowat het hele veld kwam daarop tegelijkertijd de pitlane ingestormd voor een eerste bandenwissel. Op de hardere rubbers viel Farfus aanvankelijk een heel eind terug maar foutloos sturend en daarbij zijn banden optimaal ontziend kwam hij na zijn laatste bandenstop in tweede stelling achter Dirk Werner aansluiten. Werner die op de hardere standaard band was gestart moest kort voor afvlaggen nog zijn laatste stop afwerken waardoor uiteindelijk Farfus aan het langste eind trok.
Christian Vietoris knap derde
Ook bij BMW Schnitzer had men het tactisch allemaal op een rijtje want Werner speelde het zowaar klaar om zijn 22ste startplaats voor een totaal onverhoopte tweede stek in te ruilen.Daarbij werkte hij zich ook aan Mercedes-rijder Christian Vietoris voorbij die eveneens op de hardere compound was gestart en tijdelijk de race had geleid.
De Audi-clan had dan weer geen reden tot lachen. Polesitter Timo Scheider bood slechts kort weerstand aan Farfus alvorens de leiding aan de Braziliaan af te staan en viel na een eerder onopgemerkte wedstrijd, mede door een foute strategie, terug naar de zesde plaats achter het bakkeleiende duo Paffett-Spengler.
Gary Paffett
Volgden Joey Hand, Mike Rockenfeller en rookie Marco Wittmann. Roberto Merhi wiens agrassieve rijstijl niet iedereen kan bekoren,haalde het spijts drie bandenwissels nipt van de benjamin van het veld, Pascal Wehrlein. Laatstgenoemde had door het tactisch bandenspel weliswaar een tijdlang van de leiding mogen proeven. De nieuwe banden speelden dus een belangrijke rol in deze nieuwe DTM-era, meer dan het nieuw toegestane Drag Reduction System.
Timo Glock maakte slechte beurt
Tegenvallend resultaten boekten Jamie Green (14de) lang niet de enige die een drive through kreeg aangesmeerd om buiten de circuitlijnen te rijden,en Timo Glock. De oud-F1-rijder reed aanvankelijk op een sterke tweede stek tot hij meerdere fouten beging,daar bovenop ook een drive through moest uitzitten en finaal niet aan de finish kwam.
Uitslag race:
01. Augusto Farfus (BMW Team RBM) 42 ronden in 1:10:11.583 02. Dirk Werner (BMW Team Schnitzer) +3.692 03. Christian Vietoris (Mercedes AMG DTM-Team) +9.675 04. Gary Paffett (EURONICS Mercedes AMG DTM) +12.613 05. Bruno Spengler (BMW Team Schnitzer) +13.212 06. Timo Scheider (Audi Sport Team Abt) +13.753 07. Joey Hand (BMW Team RBM) +14.100 08. Mike Rockenfeller (Audi Sport Team Phoenix) +14.477 09. Marco Wittmann (BMW Team MTEK) +17.894 10. Roberto Merhi (THOMAS SABO Mercedes AMG DTM) +19.537 11. Pascal Wehrlein (Mercedes AMG DTM) +20.902 12. Daniel Juncadella stern (Mercedes AMG DTM) +26.169 13. Martin Tomczyk (BMW Team RMG) +30.904 14. Jamie Green (Audi Sport Team Abt Sportsline) +41.166 15. Miguel Molina (Audi Sport Team Phoenix) +43.535 16. Filipe Albuquerque (Audi Sport Team Rosberg) +54.077 17. Andy Priaulx (BMW Team RMG) op 2r
Niet geklasseerd:
Mattias Ekström - Audi Sport Team Abt Sportsline Edoardo Mortara - Audi Sport Team Rosberg Timo Glock - BMW Team MTEK Robert Wickens - STIHL Mercedes AMG DTM Adrien Tambay - Audi Sport Team Abt