Hoe Totalenergies waterstof mee op de kaart zet via racerij
![Mission H24](https://www.autosport.be/i/200/upload/8ff51ad77b1adf608d9fe15cd7270381a61ed1e6.jpg)
![GreenGT LM PH2G](https://www.autosport.be/i/200/upload/1b0cd77defa10ed2df7b8408a06d2735c37713f5.jpg)
Geen zorgen indien u geen expert bent in waterstoftechnologie. Kort samengevat zijn er tot op heden drie verschillende manieren ontwikkeld om waterstof te creeëren. Elk heeft zijn eigen specifieke eisen op vlak van grondstoffen, waarbij kleuren worden gebruikt om een onderscheid te maken tussen de verschillende productiewijzen. "De voornaamste soort waterstof, is de zogenaamde grijze waterstof, gebaseerd op natuurlijke gassen. Daarnaast heb je groene waterstof, dat gemaakt wordt op basis van elektriciteit en water en tot slot heb je blauwe waterstof. Deze laatste is ook gebaseerd op natuurlijke gassen, maar in dit geval wordt CO2, dat vrijkomt bij het omzetten van gas naar waterstof, gestockeerd en daarom krijgt het een andere kleur toegewezen. Daarnaast heeft elke kleur nog een verschillende graad, naargelang de zuiverheid van de waterstof zelf."
![H24 Racing - H24](https://www.autosport.be/i/200/upload/1675071d8033ffad22ff4b4ead56c35384dd0871.jpg)
"Op vlak van veiligheid leren we nog elke dag bij. Vergeet echter niet dat brandstof geen water is. Als je een tank hebt met 50 of 60 liter benzine of diesel, dan kan dat ook gevaarlijk zijn. Wij zijn over de jaren heen zo gewend aan geraakt om met deze brandstoffen te werken, maar als er bijvoorbeeld 50 liter benzine in vlammen opgaat, dan blijft dat een nachtmerrie."
![H24 Racing - H24](https://www.autosport.be/i/200/upload/885c1f7ed2bc8e153ff305aa6c7f5e7ebc6f5425.jpg)
Zoals in het begin van dit stuk al aangehaald, is een racewagen in het verleden regelmatig een rijdend laboratorium gebleken en dat geldt ook bij racetechnologie op basis van waterstof. Er rest nog heel wat werk, niet in het minst bij het inrichten van tankstations. "Op dit moment gaat onze aandacht vooral naar brandstofcellen en op termijn zou deze technologie zijn weg moeten vinden naar straatwagens. Je kan waterstof op twee manieren gebruiken. Enerzijds zoals de H24 via een brandstofcel, die waterstof omzet in elektriciteit. Anderzijds via verbranding, dus door de waterstof te verbranden in thermische motoren. Alles wat we leren rond tanken en de brandstofcellen zelf, moet uiteindelijk ten gunste komen van de toekomstige gebruikers."
"Tot op heden hebben wij 30 tankstations voor waterstof in Duitsland (het land met de meeste waterstof-tankstations nvdr.) en minder dan 10 in Frankrijk. Deze zijn in feite meer voor privaat gebruik, zoals voor bussen die al uitgerust zijn met waterstoftechnologie, maar nog niet echt voor alledaags gebruik op grotere schaal. Al is het wel de bedoeling dit op termijn uit te breiden zodat dit soort tankstation goed ingeburgerd geraakt, zoals de tankstations die we reeds kennen."
![Start 2022 ELMS 4 Hours of Spa](https://www.autosport.be/i/200/galleries/1297/4e045a0f46a56ac07f4a2e15e6cff851c66f9acb.jpg)
Foto's: ACO - GreenGT - Michelin Le Mans Cup - Racingpixels
Tweet