van der Horst

Hungaroring: DMSB herziet reglement succesballast

Nazicht Hankook banden BMW Team RBM
Nazicht Hankook banden BMW Team RBM
DMSB, de Deutsche Motor Sport Bund heeft in samenspraak met de drie betrokken DTM-merken zowel het sport- als het technisch reglement aangepast. De regelgeving met betrekking tot het succesballast dat de onderscheiden rijders mee aan boord moeten nemen werd hierbij ingrijpend herzien. Waar zaterdag op de Hungaroring zowel tijdens qualifying als voor de race alles nog bij het oude blijft en het performancegewicht op basis van de kwalificatieresultaten op de Lausitzring worden berekend, gooit men het vanaf zondag over een andere boeg.
Voor zowel de kwalificatiesessie als de wedstrijd op zondag worden als verdeelsleutel voor het succesballast voortaan de rondetijden tijdens de wedstrijd gehanteerd. Concreet betekent dit dat na afloop van de zaterdagrace hiertoe de 28 snelste rondetijden van elke rijder worden genoteerd waarna de gemiddelde tijd van de snelste twee rijders per merk als basis voor de gewichtsverdeling fungeert. Momenteel, na vier van de achttien wedstrijden en bij het in voege treden van de herziene regel gelden de volgende minimumgewichten: 1.115kg voor Audi, 1.120kg voor BMW en 1.130kg voor Mercedes AMG, daar waar het initiële minimumgewicht voor alle drie de merken 1.125 kg aanvankelijk bedroeg.

De mogelijkheid om het succesballast-systeem te finetunen was reeds voor de start van het seizoen beslist. De huidige herziening werd ingegeven nadat gebleken is dat de karakteristieken van de nieuwe, zachtere Hankook-band in qualifying niet relevant genoeg zijn voor de prestaties van de drie merken in de wedstrijd zelf.

Foto: Hans van Onsem



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in Deutsche Tourenwagen Masters op zaterdag 17 juni 2017 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Hungaroring DTM.
  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons