van der Horst

Hungaroring: Norbert Michelisz en Rob Huff op pole, Benjamin Lessennes haalt Q3 (UPDATE)

Norbert Michelisz
Norbert Michelisz
Niet echt een verrassing die pole van Norbert Michelisz voor race 3. De Hyundai i30 toonde zich bij reeds hoge temperaturen over één ronde andermaal sneller dan de Honda Civic, wat resulteerde in de snelste tijd voor de lokale held, 0.442" sneller dan BRC-stalgenoot Gabriele Tarquini. Waar Yvan Muller met een zesde tijd net buiten de shoot out viel en Thed Björk op een uitzichtloze 20ste plaats bleef steken, wisten Honda-rijders Esteban Guerrieri, Yann Ehrlacher en Benjamin Lessennes zich wél voor Q3 te kwalificeren. Beide Münnich Motorsport-rijders delen de tweede startrij in race 3, Lessennes die zich jammerlijk te laat aan het eind van de pitlane meldde mocht geen tijd neerzetten en start deze namiddag in beide races vanuit vijfde stelling (update). Rob Huff lukte de tiende tijd en erfde de pole voor race 2.
Esteban Guerrieri - Yann Ehrlacher (Münnich Motorsport)
Esteban Guerrieri - Yann Ehrlacher (Münnich Motorsport)
Dat topper Thed Björk met een 20ste tijd niet verder raakte dan Q1 is uiteraard een verrassing als men weet dat YMR-teamgenoot Muller zelf hierin de snelste tijd liet optekenen. Dat geen van de zes Audi's RS3 LMS Q2 haalden komt minder onverwacht, voor het merk met de vier ringen gaat het op de warme Hungaroring van kwaad naar erger.  Jean-Karl Vernay toonde zich dan wel andermaal de snelste van het Audi-sextet maar maakte met een vijftiende chrono nooit aanspraak op een stek in Q2 waarvoor enkel de twaalf snelsten in Q1 zich weten te kwalificeren. Nathanaël Berthon (Comtoyou Racing) bleef steken op een 17de plaats, Gordon Shedden (WRT) tikte als 21ste aan.  Aurélien Panis, Fred Vervisch en Denis Dupont eindigden helemaal onderaan de tabel. Balen dus voor het team van Jean-Michel Baert waar, gezien de grote verschillen, ongetwijfeld terecht met een beschuldigende vinger naar de Balance of Performance wordt gewezen. 
Dat naast Norbert Michelisz met wildcards Daniel Nagy (M1RA-Hyundai), Attila Tassi (KCMG-Honda) en Norbert Nagy (Zengö-Cupra) nog drie andere Hongaren naar Q2 doorstootten,was vanzelfsprekend een primeur.
 
Benjamin Lessennes - Boutsen Ginion Racing
Benjamin Lessennes - Boutsen Ginion Racing
Michelisz haalde in Q2 meteen zwaar uit door zijn ronderecord van gisteren nog scherper te stellen. Norbi sloot de sessie dan ook als snelste af voor maatje Tarquini en de beide Münnich Motorsport-vertegenwoordigers Esteban Guerrieri en Yann Ehrlacher, de winnaar van race 1 gisteren. Voor wie zaterdag de snelste qualifying-tijd in sector 1 van Benjamin Lessennes had opgemerkt en diens derdesnelste tijd in race 1, kwam de kwalificatie van onze landgenoot voor de shoot out niet echt als een verrassing. De Boutsen-Ginion-pion stond net voor het afvlaggen op P5 genoteerd en bleef dat ook nadat Yvan Muller's ultieme rondje niet volstond om de jongste van het veld uit het Q3-zadel te lichten. Rob Huff leek rijp voor de pole in race 2 tot Attila Tassi nog naar P9 spurtte, waardoor de Brit alsnog uit de top 10 zou zijn gedonderd, ware het niet dat Tassi's chrono naderhand werd geschrapt omdat zijn chrono na het vallen van de vlag werd neergezet.

Kon Benjamin Lessennes nog beter in de shoot out? We komen het nooit te weten want door een misverstand meldde de jonge Waal zich te laat aan voor zijn Q3-rondje en kreeg hiervoor de zwarte vlag gepresenteerd. Yann Ehrlacher maakte dan weer een klein foutje waardoor naast teamgenoot Guerrieri ook de beide Hyundai-rijders Michelisz en Tarquini beter deden, waarbij de Hongaar nog 0.442" sneller ging dan de Italiaan.

UPDATE: Om zich te laat aan de startlijn te hebben aangediend voor zijn Q3-rit wordt Benjamin Lessennes drie plaatsen op de startgrid voor race 2 achteruitgezet en start dus pas als negende. In race 3 gaat hij zoals gepland vanuit vijfde stelling van start.

Uitslag Q1/Q2/Q3 Races 2&3 WTCR Hungaroring (PDF)

Kampioenschap:
1.Tarquini 76p
2.Ehrlacher 66
3.Björk 55
4.Vernay 47
​5.Michelisz 44...

 
Foto's: FIA WTCR/DPPI



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Cup op zondag 29 april 2018.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons