van der Horst

Huwelijk Toyota en Tesla loopt op de klippen

Tesla MODEL X
Tesla MODEL X
Toyota heeft aangekondigd dat het zijn aandelen in concurrent Tesla heeft verkocht. De Japanse constructeur besloot een kleine tien jaar geleden een pakket aandelen van het bedrijf van Elon Musk te kopen, terwijl laatstgenoemde fabrikant dan weer een fabriek van Toyota in California overnam. Die fabriek werd onder meer gebruikt voor de productie van de volledig elektrisch aangedreven Tesla Model S. Toyota gelooft op dit ogenblik niet in een toekomst met zuiver elektrische auto's, zo werd recent nog bevestigd aan Autosport.be.
  • Powercars
Toyota Mirai
Toyota Mirai
Hoewel Toyota bij monde van de motorsportafdeling Toyota Motorsport GmbH (TMG) recent aan Autosport.be nog aangaf dat Toyota meer verwacht van Hybride-modellen dan een 100% elektrische aandrijving, werkt de Japanse constructeur naar verluidt wel aan een model dat volledig aangedreven wordt door een elektromotor. Op dit ogenblik beschikt Toyota over een bolide aangedreven door een waterstoftank (die vervolgens onrechtstreeks een elektromotor voedt), genaamd Mirai (toekomst in het Japans), maar het lijkt dat men dus ook wat eieren in de mand van volledig elektrische aandrijvingen wil leggen. Het vertrouwen bij de Japanse gigant in batterijtechnologie voor energieopslag was tot dusver echter niet dermate groot dat het 100% elektrische voertuigen als een haalbare kaart beschouwde. Vandaar ook de investering in waterstoftanks als energieopslag, een tacktiek die Elon Musk dan weer als oliedom doopte.

Tesla
Tesla
Wat er ook van zij, in het totaal had Toyota een belang van een klein anderhalf percent in Tesla en die investering lijkt het bedrijf puur financieel gezien geen windeiren te hebben gelegd. Bij de inteking betaalde Toyota een goede veertig miljoen cash (in ruil dus voor de fabriek in California waar later de Model S zou gebouwd worden), terwijl de verkoop een goede 400 miljoen opgebracht zou hebben. Die verkoop vond overigens eind vorig jaar al plaats, maar geraakte pas de afgelopen dagen bekend.

Toyota Auris Hybrid
Toyota Auris Hybrid
Het is niet duidelijk wat de precieze oorzaak is van de boedelscheiding, maar vast staat dat Toyota en Tesla er een heel verschillende bedrijfscultuur op nahouden. De start-up, als we Tesla nog zo mogen omschrijven, trachtte meermaals grenzen te verleggen, terwijl Toyota als vaste waarde ongetwijfeld meer bureaucratie aan de dag legt en over het algemeen zwaar inzet op waarden als veiligheid en zekerheid. De verkopen van Tesla daarnaast draaien goed, terwijl Toyota een tijd terug de stekker trok uit de RAV4 EV, een volledig elektrische variant van de RAV4 die het bedrijf ontwikkelde in samenspraak met Tesla.

Foto's: Marnik Mouchaers & Niels Vaeck



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Varia op maandag 5 juni 2017.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons