John Litjens: Toyota toont voorlopig geen interesse in de Formule E
Litjens maakt ook de vergelijking tussen 1998 toen hij bij TMG startte en nu: “Het ontwikkelingsprocess van een racewagen verloopt nu helemaal anders dan 25 jaar geleden toen ik betrokken raakte bij het eerste Le Mans project. Toen wij in 1998 aan de ontwikkeling van de Toyota GT-One TS020 begonnen werd er een hoofdingenieur aangeworven die een ontwerp maakte. Daarna haalde hij er enkele specialisten bij om het ontwerp te perfectioneren op ondermeer het gebied van aerodynamica. Eens het ontwerp uitgewerkt dan werd er een houten maquette van de wagen gebouwd die werd gebruikt voor de windtunneltesten. Tegenwoordig wordt een racewagen voledig ontworpen via Computer-aided design (CAD) en dat is niet het werk van een persoon maar van een heel team. Een maquette produceren voor windtunneltesten is er niet meer bij. Tegenwoordig gaat er vanzelfsprekend ook veel aandacht naar het hybride-systeem.”
Lees ook: "Toyota heeft beter hybridesysteem dan Porsche", maar derde wagen "neemt focus weg"
Wanneer we vragen of Toyota interesse toont in de Formule e is het antwoord negatief: “Toyota heeft voorlopig geen interesse in een deelname aan het Formule E kampioenschap, dit omdat men (bij Toyota n.v.d.r.) niet gelooft dat volledig elektrisch aangedreven wagens de toekomst van de auto vertegenwoordigen. Moest men toch van gedacht veranderen, dan is de omslag snel gebeurd; de batterijen en elektrische componenten die in de WEC wagens gebruikt worden zijn ook toepasbaar op een volledig elektrisch aangedreven wagen. Op de vraag of TMG ook betrokken is bij de ontwikkeling van de Lexus GT3 antwoord Litjens: “Het Lexus GT3 project is volledig in Japanse handen, toch zeker de technische ontwikkeling. Wanneer de wagens hier in Europa komen rijden zorgen wij wel voor de nodige logistieke ondersteuning, maar dat is alles.”
Foto's: Toyota Motorsport GmbH & Niels Vaeck
Tweet