van der Horst

Interview met kersvers DTM-rijder voor BMW, Timo Glock

Timo Glock
Timo Glock
Voormalig BMW Sauber F1-testrijder Timo Glock keert na vijf F1-seizoenen bij de concurrentie terug naar BMW nadat de Duitser eerder deze week zijn DTM-ingangsproef in Valencia met succes doorstond. In een interview heeft Glock het over zijn motieven achter de wissel van F1 naar DTM, de uitdaging die hem daar als oud-F1-rijder wacht en zijn bijzondere relatie met BMW.

Timo, welke indruk maakte de BMW M3 DTM op jou in Valencia?

Timo Glock: “Voor iemand die vele jaren in eenzitters heeft geracet was het uiteraard vreemd om plots een dak boven je hoofd te hebben; aanpassen aan de BMW M3 bleek gelukkig geen moeilijke opdracht en dat geldt ook voor de kennismaking met de medewerkers bij BMW Motorsport die me met open armen opvingen. Heel wat onder hen kenden ik nog van vroeger zodat ik me meteen thuis voelde. Leuk, maar ik ben er me wel van bewust dat ik de mouwen zal moeten opstropen om te doorgronden hoe je met een DTM-bolide tot op de limiet kan rijden. De test in Valencia was alvast een geslaagde start."

Bleef je, toen je in F1 racete, geïnteresseerd in wat er bij BMW zoal omging?

Timo Glock in GP2
Timo Glock in GP2
Glock: “Uiteraard heb ik steeds de BMW Motorsport-activiteiten opgevolgd. Niet alleen omwille van mijn sportief verleden bij de constructeur uit München maar ook omwille van het feit dat ik al van kindsbeen af een BMW-fan was. Mijn vader reed altijd met BMW's en als kind van de jaren '80 en '90 duimde ik steeds voor Steve Soper en Johnny Cecotto en Co in DTM.”

Wat betekende BMW voor jouw carrière?

Glock: “Dankzij BMW heb ik de stap van karting naar de eenzitters kunnen zetten. De verantwoordelijken hebben mijn talent toen herkend en hebben me gesteund waardoor ze mijn carrière op het juiste spoor zetten. Zonder de BMW-steun had ik nooit over de geldelijke middelen kunnen beschikken om in de juniorklassen op te klimmen. Dat ben ik niet vergeten en die speciale connectie met BMW is dan ook altijd blijven bestaan"

Je bracht heel wat tijd door in F1, wat motiveert jou nu om DTM te gaan rijden?

F1 bij Toyota
F1 bij Toyota
Glock: “Het was niet altijd een pretje om drie jaar lang gekonfronteerd te worden met andere F1-rijders die in snellere auto's minder goed werk leverden maar niettemin voor jou uit reden. Een racer wil nu eenmaal mee vooraan strijden en een goede prestatie neerzetten. Die honger naar goede resultaten is in de loop van deze winter steeds groter geworden. Nu is het moment aangebroken om het roer om te gooien, ik ben klaar voor het DTM".

Denk je dat je als rijder in DTM opnieuw het verschil kan maken?

Glock: “Precies, da's nu net wat ik tesamen met de mensen van BMW Motorsport zal nastreven. Ik ben er me wel van bewust dat ik in dit erg kompetitief veld niet meteen de snelste zal zijn maar ik ben hoe dan ook vastberaden om er alles aan te doen opdat ik succesrijk zou zijn.

Wat maakt DTM voor jou zo aantrekkelijk?

DTM: competitief veld
DTM: competitief veld
Glock: Het feit dat het daar aan de top in DTM allemaal zo dicht bij elkaar ligt, is fascinerend. In elke kwalifikatiesessie en in elke race komt het op enkele duizendsten van een seconde aan. Een beetje zoals in F1 maar daar is het verschil tussen de topteams toch veel groter. Mijn teammaat was in principe mijn enige referentiepunt. Nu leg ik mezelf de druk op om mezelf te bewijzen in een veel evenwichtiger veld. Ik weet wel dat F1-rijders zelden hun stempel op het DTM hebben gedrukt maar ik wil bewijzen dat dit voor mij niet geldt en dat ik staat ben voor de zege te strijden. De tijd zal uitwijzen of ik daar in slaag. Aan motivatie ontbreekt het me in elk geval niet.

Welke doelstellingen heb je jezelf opgelegd voor jouw DTM-debuut?

Glock: “Ik heb uiteraard nog heel veel te leren maar ik wil vanzelfsprekend in de punten eindigen en, waar mogelijk, vechten voor een podiumplaats. Augusto Farfus heeft vorig jaar bewezen tot wat een rookie in staat is. Dat motiveert me; ik wil het maximum uit de ter beschikking staande middelen puren."

Kijk je er naar uit dicht bij de fans te kunnen staan?

DTM lokt veel fans
DTM lokt veel fans
Glock: “Zeer zeker. Ik heb de nauwere band met de fans kunnen ervaren in 2005 toen ik in de Verenigde Staten racete en in DTM is dat niet anders. In F1 ben je als rijder steeds erg geïsoleerd van de buitenwereld en kan je zelden iets doen naar de fans toe. Over die openheid naar de fans zoals in DTM kan men in F1 nog wel wat leren.

In welke mate zal het feit dat je niet langer 20 GP's maar slechts tien meetings moet betwisten jouw dagelijkse routine beïnvloeden?

Glock: “Als potentiële F1-winnaar til je er niet zwaar aan drie, vier weken na elkaar op de hort te zijn. Als je daarentegen geen grootse vooruitzichten hebt dan gaat de stress wel zijn lichamelijke tol eisen. In DTM wordt dit iets makkelijker maar ik verwacht niettemin een lastig en intens jaar. Elke minuut tussen de races in wil ik benutten om me te verbeteren om zo goed mogelijk op mijn taak voorbereid te zijn."

Foto's: Georges de Coster, Hans van Onsem en BMW Motorsport



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in Deutsche Tourenwagen Masters op zaterdag 26 januari 2013.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons