van der Horst

Jérôme D'Ambrosio en Valtteri Bottas testen de ODYSSEY-21

Odyssey 21 SUV
Odyssey 21 SUV
Afgelopen week sloeg het Extreme E-kampioenschap zijn tenten op in het zuiden van Frankrijk. Zes dagen lang kwamen er verschillende piloten over de vloer die zich waagden aan het besturen van de ODYSSEY-21, de elektrische SUV waar iedereen het kampioenschap mee zal betwisten. Daar bevonden zich toch opvallende namen tussen. Naast Patrik Sandell, Catie Munnings en Timmy Hansen, waren ook Jérôme D'Ambrosio, Billy Monger, Jean-Éric Vergne en... Valtteri Bottas van de partij
Billy Monger
Billy Monger
Dat Bottas zich aan een test waagde was onverwacht, maar ook weer niet. De Flying Fin is een notoir liefhebber van rally en nam vorig jaar nog deel aan de Arctic Lapland in zijn thuisland. Overigens was hij niet de enige met een éénzittersachtergrond die een test aflegde met het strijdwapen van het Extreme E-kampioenschap. Zo kwamen F3-piloten Sophia Flörsch en Billy Monger eens proeven van de elektrische SUV. Vooral de Britse jongeling, die drie jaar geleden na een horrorcrash beide benen verloor en daarom een speciaal ontworpen stuur kreeg van Spark Technologies, was lyrisch over de ervaring.

Ook passeerden er enkele piloten vanuit de Formule E de revue. Zo kwam tweevoudig kampioen Vergne zijn eerste testen afleggen en was ook D'Ambrosio aanwezig, die tevens deel uitmaakt van het Extreme E Drivers Programme. Hoewel beide heren een voordeel hebben gezien hun ervaringen met elektrische wagens, was het voor de Etterbekenaar toch wennen om dit off-road te doen: "Ik rijd al elektrisch en ben dus al gewoon aan de directe kracht die je kan aanwenden, maar dit was de eerste keer off-road en dat vereist een totaal andere rijstijl. Het was uiteindelijk wel een leuke ervaring en ik merkte dat ik toch progressie maakte op korte tijd.". Zien we D'Ambrosio de éénzitter wisselen voor een SUV? We houden u op de hoogte.

Foto's: Extreme E



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Rally Internationaal op maandag 5 oktober 2020.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons