van der Horst

José María López, een aanwinst voor het WTCC

José Maria Lopez
José Maria Lopez
Na concurrenten Lada en Honda heeft nu ook Citroën zijn line up voor het nieuwe WTCC-seizoen vrijgegeven. Met de Argentijn José María López en een Chinese rijder die pas na evaluatie-tests zal worden aangeduid, trekt de Franse constructeur duidelijk de kaart van de automobiel-groeimarkten China en Zuid-Amerika. Toch is het niet zo dat López zijn nominatie enkel aan zijn nationaliteit heeft te danken.

Na een leukogende eenzittercarrière via de Renault-filière raakte López in 2006 als testrijder voor het Renault Formula One Team tot aan de poorten van de Formule 1. Een zitje bij USF 1 lonkte voor  2010 maar het Amerikaans opzet werd een fiasco en ging finaal niet door. Tussendoor had  de Argentijn  zich ook toegelegd op GT- en toerwagenraces. Uitkomend in de zeer populaire TC2000-serie won ‘Pechito’ het nationaal Argentijnse kampioenschap in 2008, 2009 (telkens met Honda) en 2012 (Súper TC met Ford). Dit jaar eindigde de in eigen land erg populaire piloot uit Cordoba met een Fiat vijfde en maakte hij zijn debuut in het WTCC op de Termas de Rio Hondo-omloop tijdens een eenmalig gastoptreden. Weliswaar op bekend terrein, verbaasde hij toen vriend en vijand door vijfde te finishen in de eerste race en met overmacht het tweede treffen te winnen aan het stuur van de Wiechers-Sport BMW 320 TC van Fredy Barth, niet meteen een topwagen. Een knalprestatie die hem prompt tests in het Spaanse Valencia en later in Monza met de nog volop evoluerende Citroën C-Elysée opleverde. Met het gekende gevolg. Een regelrechte aanwinst voor het sprintkampioenschap als je het ons vraagt.

Citroën Racing-patron Yves Matton stelde vandaag "hoge verwachtingen te hebben in José María López die al tijdens de eerste testritten heeft aangetoond zicht echt op zijn gemak te voelen achter het stuur van de C-Elysée WTCC." Maton pakte daarop nog uit met een regelrechte verrassing door aan te kondigen dat naast Sebastien Loeb, Yvan Muller en López nog een vierde, Chinese rijder zijn opwachting zal maken aan het stuur van de fraaie, agressief ogende C-Elysée. Tot dusver al zeker in Shanghai, Suzuka en Macau.

Door de combinatie van WRC en WTCC - 25 raceweekends in totaal - wacht Matton en zijn ploeg een hels programma dat start met de Monte Carlo en eindigt in Macau. Zoals hier eerder gemeld zal onze landgenoot zich vooral focussen op het WTCC, een voor Citroën totaal nieuwe serie waarvan hij alle races dan ook ter plekke op de voet wil volgen. Tussendoor hoopt Matton ook enkele WRC-races mee te pikken.

Foto: FIA WTCC




Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Championship op maandag 16 december 2013.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons