Lada Sport Rosneft
De kans dat het WTCC-startveld in 2017 het vereiste quorum van zestien wagens haalt is een stuk groter geworden. Viktor Shapovalov, teambaas van de voormalige officiële Lada-troepen, onderhandelt volgens TouringCarTimes immers met promotor Eurosport Events over een mogelijke terugkeer van de drie Lada Vesta's, zij het dan binnen een privéstructuur.
Viktor Shapovalov
Het officiële Lada Sport Rosneft-team zette eind vorig jaar, spijts drie overwinningen, ietwat onverwacht een punt achter zijn WTCC-deelname. De Russische constructeur stelde daarbij zich meer op de nationale toerwagenseries te willen focussen. Blijkt nu dat de immer zwijgzame Shapovalov het niet zo heeft begrepen en de Vesta's alsnog liever op de WTCC-omlopen wil zien presteren. Zonder officiële steun van Lada en hoofdsponsor Rosneft kan zulks enkel (zoals voorheen in 2008 - foto) als privéteam zodat het in voorkomend geval weinig waarschijnlijk is dat we fabrieksrijders Gabriele Tarquini en Nick Catsburg nog achter het stuur van een Vesta terugzien. Fransman Hugo Valente had eerder reeds misnoegd te kennen gegeven niet langer een stek bij Lada te ambiëren.
Viktor Shapovalov met privé-Lada110 in 2008
Voor het WTCC dat eerder ook al de officiële Citroën's zag vertrekken zou de verlengde deelname van de Vesta's meer dan welkom zijn. Naast de officiële trio's van constructeurs Volvo en Honda kan general manager François Ribeiro immers enkel op een nog niet nader genoemd aantal privé gerunde Citroën's, Honda's en Chevrolet Cruze's rekenen om aan een startveld van zestien TC1-wagens te geraken, het minimum quorum vereist door art.15 van het Sportreglement.