van der Horst

Kronos licht de wijzigingen voor 2013 verder toe

RPN: Grid en start van de Long Race in beeld gebracht
Met nog geen drie maanden te gaan voor de aftrap op 20 en 21 april van het tweede seizoen van het Belgian Racing Cars Championship op Circuit Zolder, legt men bij Kronos Events de laatste hand aan het sportief en technisch reglement. Zoals eerder werd aangekondigd wil Kronos Events innoveren en daarom werd het concept van de Sprints volledig omgegooid. De belangrijkste wijziging is het voorbehouden van het Sprint-kampioenschap aan de kleinere categoriën. Hierdoor rijden de GT Light, Tourisme Pro, Tourisme Challenger en Silhouette Pro niet langer in de schaduw van de zwaardere kanonnen en komen dus in aanmerking voor een algemene overwinning!
De sprints bestaan uit twee rounds van telkens 35 minuten (met stilstaande start), met halfweg elke round een Leading Car die het veld terug bij elkaar zal drijven. Tussen de twee rounds in – en op de startgrid – volgt dan een rijderswissel. Hierdoor zijn er in werkelijkheid vier sprints van pakweg zestien minuten!

RPN: Grid en start van de Long Race in beeld gebracht
“Omdat het een mechanische sport is en blijft en er enkel aan de eindmeet volle punten worden weggegeven, willen we rijders al van bij de eerste heat belonen,” stelt Jacky Andrzejewski, Algemeen Manager van Kronos Events, over de puntenquota. “Zo zijn er na de eerste sprint respectievelijk 9, 6 en 3 punten te verdienen in de klasse. Na de tweede sprint is er een bonus van 6, 3 en 1 en nog eens extra punten in het derde tussenklassement ofte 3, 2 en 1 punt. Pas na afloop van de 4de en finale race zijn er punten voor het algemeen klassement (20, 17, 15, 13, 11, tot 1 punt voor 15de plaats) en bonus voor alle klassen (30, 25, 20, 15, tot 1 punt voor 8ste plaats).”

Om te vermijden dat een deelnemer solo telkens de volle pot pakt, moeten er in de klasse minstens twee deelnemers aan de start verschijnen. In het andere geval zijn er slechts de helft van de punten te verdienen. 

RPN: Beelden van de kwalificatie
In tegenstelling tot de Sprint “New Look”, wordt er niet geraakt aan het concept van de Endurance. Op uitzondering van de eerste meeting op Circuit Zolder en de Total 24 Hours of Spa, gaat het nog steeds over een drieuursrace, waarin voortaan alle categoriën worden toegelaten, en twee of drie rijders de auto’s delen.

Om al deze verschillende, soms snellere auto’s te nivelleren, wordt er gewerkt met een vast aantal, verplichte pitstops, die opgenomen worden in het sportreglement van het BRCC.
“Op basis van verschillende simulaties op de circuits die het BRCC in 2013 bezoekt, zal een GT Pro Evo – lees GT3 - vier stops dienen uit te voeren, tegenover, bijvoorbeeld, drie stops voor een GT Pro,”  verduidelijkt Marc Van Dalen. “Idem in Silhouette Pro Evo met 4 pitstops, enz.”

RPN: Grid en start van de Long Race in beeld gebracht
Onder “verplichte pitstop” verstaat men een daadwerkelijke bandenwissel, of een simulatie daarvan, of een pilotenwissel of een simulatie hiervan. Het betreft dus geen stop and go. Voor elke niet uitgevoerde pitstop – of een niet volgens de regels verlopen halte – volgt er een sanctie van 1 strafronde.


Belgian Masters: Actie op zondag uit de Short Races
“Met de eerste Endurance op Circuit Zolder die over 90’ minuten gaat, worden het aantal verplichte pitstops uiteraard aangepast en hetzelfde geldt voor de race van 60’ in het voorprogramma van de Total 24 Hours of Spa,” verduidelijkt nog Jean-Pierre Mondron. “Het is aan het team om de verplichte stops in te calculeren in de te bepalen strategie. Niettemin kan er, in overleg met RACB Sport, voor elke meeting overgegaan worden tot het aanpassen van het aantal stops, zodat we het onderling evenwicht kunnen bijstellen.”

Skylimit Yokohama Racing Team - Porsche 996 GT3 Cup
Skylimit Yokohama Racing Team - Porsche 996 GT3 Cup
Met zowel het concept van de Sprints als het vastleggen van het aantal pitstops in Endurance, is men bij Kronos Events ervan overtuigd dat we in 2013 boeiende wedstrijden te zien zullen krijgen. Het zal dan ook niet verwonderlijk klinken dat er heel wat interesse is van rijders en teams om aanwezig te tekenen in het BRCC 2013.

Kalender BRCC 2013

20-21 april                     FIA World Series – Sprint & Endurance (90’) – Circuit Zolder
10-11-12 mei                 Trofee Bourgogne –  Sprint & Endurance (180’) – Circuit Dijon (FR)
7-8-9 juni                      Spa Euro Race – Sprint & Endurance (180’) – Circuit Spa-Francorchamps
25-26-27 juli                  Total 24 Hours  – Sprint & Endurance (60’) – Circuit Spa-Francorchamps
6-7-8 september            600 Km Spa – Sprint & Endurance (180’) – Circuit Spa-Francorchamps
12-13 oktober                Belgian Masters – Sprint & Endurance (180’) – Circuit Zolder

RPN: Grid en start van de Long Race in beeld gebracht
Opmerking vanwege de redactie: 

In onze autosport kalender kan u steeds de meest recente versie van de Belgian Racing Car Championship kalender voor 2013 aantreffen.

Kronos Events press - Foto's: Marnik Mouchaers & Martijn Wouters



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Racing Car Championship op maandag 21 januari 2013.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons