van der Horst

Mario Andretti: "Een blauwe Ferrari die een rode inhaalt is een interessant idee"

Mario Andretti
Mario Andretti
Mario Andretti heeft zich in een interview met FAZ uitgelaten over het idee om klantenteam toe te laten in de koningsklasse van de eenzitterij. De wereldkampioen uit 1978 ijvert ervoor dat teams de toelating zouden krijgen om hun wagens te verkopen om zo de kosten van de sport te drukken. De voorlopig laatste Amerikaanse GP-winnaar benadrukt dat zijn zoon Michael een van de eerste zou zijn die in een dergelijk scenario zou instappen.
Bernie Ecclestone en Mario Andretti
Bernie Ecclestone en Mario Andretti
"De kosten in de Formule 1 zijn voor veel teams niet meer draagbaar", stelt Andretti. "Ik geloof evenwel dat ik het antwoord voor de problemen heb, daarover heb ik reeds met Bernie Ecclestone gesproken. Het moet toegelaten worden dat teams hun wagens verkopen waardoor Ferrari en Mercedes financieel ontzien worden en andere teams toelaten deel uit te maken van de F1, ook als zij niet over een eigen fabriek beschikken. Mijn zoon Michael zou een van de eerste zijn om een wagen van een top team te kopen. Op die manier zou een groot startveld gegarandeerd worden en waarschijnlijk zou men het aantal wagens weer op 26 of 28 stuks moeten begrenzen. "

Fernando Alonso - Ferrari
Fernando Alonso - Ferrari
Of de toeschouwers zulk voorstel zullen aanvaarden, daar twijfelt Andretti niet aan. "Wat is het probleem? Ik vind het idee interessant dat een blauwe Ferrari een rode voorbijsteekt; dat het klantenteam beter werk levert dan de constructeur. Het zou de F1 een volledig nieuwe uitstraling geven, al heb ik mijn twijfel of het echt zo zou gaan."


Sebastian Vettel - Red Bull Racing
Sebastian Vettel - Red Bull Racing
De kans lijkt evenwel klein dat Andretti, via Andretti Motorsport overigens één van de gangmakers van de Formula E, zijn gram zal halen; mede vanwege het debacle enkele jaren terug tussen Red Bull Racing en zusterteam Scuderia Toro Rosso. Het team uit Faenza moest toen een eigen wagen bouwen, in plaats van een chassis van Red Bull Racing te mogen lenen.

Foto's: Racing International Photography



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Formule 1 op dinsdag 17 september 2013.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons