Matisse Lismont: "Intelligent rijden kan het verschil maken"
De kiem van de samenwerking tussen Matisse Lismont en Comtoyou Racing werd gelegd tijdens een testsessie in Motorland Aragon. Die verliep zo succesvol dat de jonge belofte als eerste werd bevestigd voor een volledig programma in de GT World Challenge Europe, met dus de vijf sprintwedstrijden en de vijf enduranceraces, en natuurlijk ook de 100ste verjaardag van de 24 Uur van Spa.
Autosport.be: In het persbericht van Comtoyou Racing stond duidelijk aangegeven dat het team onder de indruk was van de testsessie op het Spaanse circuit van Aragon. Waarom precies?
Matisse Lismont: "Ik trok naar Spanje zonder ervaring met het circuit en de auto, die in de verste verte niet te vergelijken valt met de Fun Cup of de BMW die ik de afgelopen seizoenen bestuurd heb. Ik kreeg de kans om te testen met de Audi R8 LMS, net als enkele jonge kerels uit de eenzitterij. Onze snelheid was vergelijkbaar, maar het team was vooral verrast toen de onboardbeelden geanalyseerd werden. Daaruit bleek dat mijn rijstijl veel vloeiender was dan de nogal agressieve manier die de andere rijders erop nahielden. Dat wil enerzijds zeggen dat ik nog marge had en anderzijds dat ik een stuk zorgzamer was voor het rubber, een van cruciale aspecten in wedstrijden van lange afstand."
Wat zie jij als het belangrijkste criterium om komend seizoen succesvol te zijn?
Lismont: "Naast het bandenmanagement speelt het verkeer een cruciale rol. Voor een deel kan ik teren op mijn ervaring met de Fun Cup en de BMW, maar in die kampioenschappen waren de snelheidsverschillen tussen de deelnemers een stuk groter. In de GT World Challenge moet je vaak afrekenen met concurrenten die maar een paar tiende van een seconde minder snel zijn. Het verschil zal gemaakt worden door tactisch en intelligent te rijden en in het heetst van de strijd de juiste beslissing te nemen. Het klinkt tot slot cliché, maar uit het decor blijven is natuurlijk minstens even essentieel!"
Wat is voor jou een droom in dit kampioenschap?
Lismont: "Ik zie dit als een project op lange termijn. Er is dus geen sprake van alles of niets en ik probeer op de juiste manier om te gaan met de druk die op mijn schouders zal terechtkomen. Desondanks zou het fantastisch zijn om tijdens een van de wedstrijden op het podium van mijn categorie te staan. Het team heeft nog niet vastgelegd in welke klasse mijn auto wordt ingeschreven. Afhankelijk van de teamgenoten starten we in Silver of in Bronze."
Comtoyou brengt een auto aan de start met fabrieksrijders aan het stuur. Is er al gesproken over hoe die verhouding zal verlopen?
Lismont: "Het team heeft de ambitie om vooraan mee te spelen, maar evenzeer om jonge rijders op te leiden en op zoek te gaan naar hun volledige potentieel. Aan de ene kant is er Julien Schroyen die mijn persoonlijke coach blijft, maar het is vanzelfsprekend dat de fabrieksrijders van Aston Martin alles met ons zullen delen. Als we vragen hebben over afstellingen of over rijlijnen op het circuit, zullen ze beschikbaar zijn. Dat laat me met veel vertrouwen starten aan dit avontuur."
Begin maart verzamelen de teams een eerste keer voor de officiële testdagen van de GT World Challenge, op het Franse circuit van Paul Ricard. Daar wordt een maand later ook het startschot gegeven van het kampioenschap. Met Matisse Lismont als een van de revelaties?
Foto's: Ollivision, Comtoyou Racing, Aston Martin Racing
Tweet