van der Horst

Matisse Lismont: "Intelligent rijden kan het verschil maken"

Matisse Lismont
Matisse Lismont
Als verjaardagscadeau een programma aankondigen in de tien wedstrijden van de GT World Challenge Europe, het zou veel mensen blij maken. Matisse Lismont mag zich dus een gelukkig man noemen, aangezien hij op zijn 19de verjaardag kon bevestigen dat hij in 2024 een Aston Martin zal besturen van Comtoyou Racing, dat hem van dichtbij zal begeleiden. "Het team wil er alles aan doen om jonge rijders als ik zover mogelijk te brengen."
Piepjong is hij, maar toch heeft Matisse Lismont al twee seizoenen in de Belgische autosport op zijn palmares staan. Het begon in 2022 met een seizoen in de Fun Cup bij Clubsport. Teambaas Philip Vandewalle was meteen overtuigd en promoveerde de Leuvenaar naar de topauto van het team in 2023. Ondertussen betwistte Lismont ook het Belcar Endurance Championship, met als hoogtepunt de zege in de TA-klasse van de 24 Uur van Zolder, met de BMW M2 van PK Carsport.

De kiem van de samenwerking tussen Matisse Lismont en Comtoyou Racing werd gelegd tijdens een testsessie in Motorland Aragon. Die verliep zo succesvol dat de jonge belofte als eerste werd bevestigd voor een volledig programma in de GT World Challenge Europe, met dus de vijf sprintwedstrijden en de vijf enduranceraces, en natuurlijk ook de 100ste verjaardag van de 24 Uur van Spa.

Autosport.be: In het persbericht van Comtoyou Racing stond duidelijk aangegeven dat het team onder de indruk was van de testsessie op het Spaanse circuit van Aragon. Waarom precies?

Comtoyou Racing - Audi R8 LMS Evo II
Comtoyou Racing - Audi R8 LMS Evo II
Matisse Lismont: "Ik trok naar Spanje zonder ervaring met het circuit en de auto, die in de verste verte niet te vergelijken valt met de Fun Cup of de BMW die ik de afgelopen seizoenen bestuurd heb. Ik kreeg de kans om te testen met de Audi R8 LMS, net als enkele jonge kerels uit de eenzitterij. Onze snelheid was vergelijkbaar, maar het team was vooral verrast toen de onboardbeelden geanalyseerd werden. Daaruit bleek dat mijn rijstijl veel vloeiender was dan de nogal agressieve manier die de andere rijders erop nahielden. Dat wil enerzijds zeggen dat ik nog marge had en anderzijds dat ik een stuk zorgzamer was voor het rubber, een van cruciale aspecten in wedstrijden van lange afstand."

Wat zie jij als het belangrijkste criterium om komend seizoen succesvol te zijn?

Lismont: "Naast het bandenmanagement speelt het verkeer een cruciale rol. Voor een deel kan ik teren op mijn ervaring met de Fun Cup en de BMW, maar in die kampioenschappen waren de snelheidsverschillen tussen de deelnemers een stuk groter. In de GT World Challenge moet je vaak afrekenen met concurrenten die maar een paar tiende van een seconde minder snel zijn. Het verschil zal gemaakt worden door tactisch en intelligent te rijden en in het heetst van de strijd de juiste beslissing te nemen. Het klinkt tot slot cliché, maar uit het decor blijven is natuurlijk minstens even essentieel!"

Wat is voor jou een droom in dit kampioenschap?

François Verbist en Matisse Lismont
François Verbist en Matisse Lismont
Lismont: "Ik zie dit als een project op lange termijn. Er is dus geen sprake van alles of niets en ik probeer op de juiste manier om te gaan met de druk die op mijn schouders zal terechtkomen. Desondanks zou het fantastisch zijn om tijdens een van de wedstrijden op het podium van mijn categorie te staan. Het team heeft nog niet vastgelegd in welke klasse mijn auto wordt ingeschreven. Afhankelijk van de teamgenoten starten we in Silver of in Bronze."

Comtoyou brengt een auto aan de start met fabrieksrijders aan het stuur. Is er al gesproken over hoe die verhouding zal verlopen?

Aston Martin Vantage GT3
Aston Martin Vantage GT3
Lismont: "Het team heeft de ambitie om vooraan mee te spelen, maar evenzeer om jonge rijders op te leiden en op zoek te gaan naar hun volledige potentieel. Aan de ene kant is er Julien Schroyen die mijn persoonlijke coach blijft, maar het is vanzelfsprekend dat de fabrieksrijders van Aston Martin alles met ons zullen delen. Als we vragen hebben over afstellingen of over rijlijnen op het circuit, zullen ze beschikbaar zijn. Dat laat me met veel vertrouwen starten aan dit avontuur."

Begin maart verzamelen de teams een eerste keer voor de officiële testdagen van de GT World Challenge, op het Franse circuit van Paul Ricard. Daar wordt een maand later ook het startschot gegeven van het kampioenschap. Met Matisse Lismont als een van de revelaties?

Foto's: Ollivision, Comtoyou Racing, Aston Martin Racing



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in GT World Challenge Europe op donderdag 11 januari 2024.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons