Maxime Martin rijdt DTM voor BMW in 2014
"Het was altijd al de bedoeling om tijdens het afgelopen jaar als ontwikkelings- en testrijder mijn aanspraak op een DTM-zitje hard te kunnen maken" aldus Martin die dus het zelfde parcours volgt als voormalig testrijder Marco Wittmann. "Ik ben dan ook fier die doelstelling gehaald te hebben. Ik dank BMW Motorsport voor het afgelopen seizoen dat erg leerrijk is gebleken en voor hun vertrouwen in mij. Uiteraard zal ik er alles aan doen om ook in het DTM succesvol te zijn".
Maxime Martin werkte afgelopen seizoen een erg druk programma af maar tekende als DTM-testrijder uiteraard present voor alle DTM-races. Niet alleen om in te springen in het geval een BMW-collega forfait diende te geven maar tevens om het reilen en zeilen binnen het BMW Motorsport-huishouden beter te leren kennen. Ter gelegenheid van de race op Zandvoort gaf hij ons mee geen behoefte meer te hebben aan een tweede wacht-jaar en zo onderhand wel door te hebben hoe een en ander in zijn werk ging. Doorgaans volgde hij het verloop van de gebeurtenissen op de baan en in de pits vanop de RBM-pitmuur.
“Waar Martin zijn promotie dankt aan zijn exploten aan het stuur van de Marc VDS-BMW en de uitstekende job afgeleverd in ALMS binnen het BMW Team RLL, komt Antonio Felix da Costa in deze serie zowat uit het niets vallen. De 22-jarige Portugees reed zich de voorbije jaren immers in de kijker in de eenzitterklassen en leek door te zullen stoten tot de F1 tot hij zijn ambities om met Red Bull-steun bij Toro Rosso aan de slag te kunnen gaan in de grond zag geboord door de nominatie van Daniil Kvyat. Waarop Red Bull koortsachtig op zoek ging naar een vervangend programma. Het feit dat da Costa vorige week plots in Jerez neerstreek voor een DTM-test deed al het vermoeden rijzen dat de Portugees daar ten allen koste zou worden gedropt. Niet bij Audi weliswaar dat twee Red Bull-auto's heeft rijden, maar bij BMW.
Andy Priaulx valt dus zoals verwacht uit de DTM-boot maar blijft bij BMW Team RLL als BMW-fabrieksrijder aktief in het nieuwe Noord-Amerikaanse United SportsCar Championship (USCC). Dirk Werner van zijn kant moet ontgoocheld plaats maken en wordt één van de speerpunten van het BMW Motorsport-uithoudingsprogramma.
De acht BMW-rijders die er in 2014 wél bij zijn en hun collega's bij Audi en Mercedes vinden we reeds in januari terug in het Portugese Portimão voor de ITR-test aldaar. Die zou nog met de BMW DTM M3 worden afgewerkt maar met ingang van de vierdaagse test eind maart in Budapest zou BMW voor het eerst met de nieuwe M4-versie uitpakken. Twee weken later gaat het dan richting Hockenheim voor een nieuwe test gespreid over vier dagen. Traditiegetrouw fungeert Hockenheim als decor voor de seizoenstart op 4 mei.
Foto's: Hans van Onsem & BMW AG
Tweet