Twin Ring Motegi: Duel Honda v. Volvo op het scherp van de snee
Norbert Michelisz - Honda Civic WTCC
Dit weekend doet het WTCC voor de tiende keer Japan aan. Na vier jaar in Suzuka en drie meetings in Yokohama fungeert de Twin Ring Motegi reeds voor de derde keer op rij als scherprechter in de spannendste titelstrijd sinds de serie in 2005 van start ging. Honda verdedigt in zijn thuisbasis een voorsprong van vijf punten in het merkenkampioenschap terwijl Volvo-rijder Thed Björk er met een bonus van een half puntje de nog immer revaliderende en dus andermaal forfait gevende Tiago Monteiro voorafgaat. Norbert Michelisz volgt op slechts twee punten van de Zweed, de Hongaar zoekt vanzelfsprekend een vervolg te breien aan de sterke prestaties van de Honda's aldaar in 2015 en 2016.
Thed Björk met Nick Catsburg en ir. Ron Hartvelt
Met nauwelijks 22,5 punten achterstand op Volvo-stalgenoot Björk heeft ook Nick Catsburg, vierde, nog een vinger in de titelpap tenzij men bij Cyan Racing nu reeds de Björk-kaart zou trekken. Voor Mehdi Bennani die twee weken China met lege handen verliet moet het in de resterende meetings al meezitten wil hij zijn lang gekoesterde titeldroom alsnog waarmaken.
Tom Chilton met Mehdi Bennani
Ook de strijd om de WTCC Trophy mag er dit jaar best wezen. Met nog drie meetings of zes wedstrijden te gaan scheiden slechts zeven punten de top vier, aangevoerd door Tom Chilton. De Brit wipte in China over zowel Rob Huff als over Bennani, terwijl ook Esteban Guerrieri dankzij zijn knappe zege in Ningbo aansluiting bij dit trio vond. Of de Argentijn ook dit weekend privépunten scoort is niet meteen duidelijk aangezien hij zijn Campos Racing Chevrolet voor deze ene meeting inruilt voor Monteiro's officiële Civic WTCC.
Die Honda’s Civic WTCC krijgen net als in Ningbo andermaal 80 kilogram succesballast mee aan boord; op een omloop waar de remmen het toch al zwaar te verduren krijgen kon dit wel eens niet onbelangrijk blijken. Een gelukje dus dat ook rivaal Volvo hier met 70 kilogram nauwelijks beter af is.
Tom Coronel
Niet alleen voor het hele Honda-team, ook voor Tom Coronel is racen in Japan altijd een beetje thuis komen. "Ik heb hier vijf jaar gewoond, startte mijn internationale carrière als pro in Japan. Ik behaalde mijn F3-titel precies op de Twin Ring Motegi, werd hier Formula Nippon-kampioen en in GT1 won ik tweemaal de All-Star race en was ik de enige Honda-piloot die in 2003 in Motegi wist te winnen. Altijd leuk weerzien, leuke sfeer, gepassioneerde fans. Een omloop die plenty inhaalmaneuvers toelaat, winnen zie ik me evenwel niet doen" aldus onze Noorderbuur.
De Motegi-paddock vrijdagochtend...
Noteer dat de timing van de meeting werd aangepast. De tyfoon die recent de regio teisterde had als gevolg dat het containerschip die wagens en materiaal vanuit Shanghai naar Japan transporteerde drie dagen vertraging opliep. Hierdoor zagen de organisatoren zich genoodzaakt zowel de tweede vrije oefenrit als de kwalificatiesessie alvast van zaterdag naar zondag te verplaatsen (zie aangepaste timing). Mogelijk ondergaat de meeting zelfs een zelfde lot als de heat in Ningbo twee weken geleden. Vanwege erbarmelijke weersomstandigheden werd de hoofdrace toen achter de safety car gestart en beëindingd. Voor zaterdagavond en zondag wordt thans boven Japan een nieuwe tropische storm aangekondigd...
Twin Ring Motegi Digest:
Website: www.twinring.jp Lengte: 4.801 km Openingrace: 11 ronden (52.811km) Hoofdrace: 13 laps (62.413km) Lap record (qualifying): Norbert Michelisz (Honda Civic) 1:55.596 (149.5 km/u), 12/09/15 Lap record (race): Gabriele Tarquini (Honda Civic WTCC) 1:57.136 (147.6m/u), 13/09/15
Timing (CET):
Zaterdag 28/10: Free Practice 1 - 08u15 (45') Zondag 29/10: Free Practice 2 - 01u00(45') Qualifying - 02u40 MAC3 - 03u40 Openingsrace - 07u15 Hoofdrace - 08u30