van der Horst

Motorontwerper Brian Hart overleden

Arrows Hart
Arrows Hart
Brian Hart, ontwerper van de Hart Formule 2 en Formule 1 motoren, overleed dit weekend op de leeftijd van 77 jaar. Hart was zelf een begenadigd racer en schopte het tot in de Formule 2, maar besloot om over te gaan tot het bouwen van racemotoren. De Hart 4 cylinder Formule 2 motor was de grote concurrent van de BMW eind jaren zeventig vorige eeuw. In 1982 behaalde een Hart-krachtbron eindelijk de F2- titel dankzij Brian Henton in de Toleman TG280. Brian Hart klom samen met Toleman op naar de Formule 1, aanvankelijk evenwel met weinig succes. Ayrton Senna gaf Toleman en Hart hun beste F1-resultaat door tweede te eindigen in de GP van Monaco in 1984. Later zouden F1 wagens van RAM, Spirit, Jordan, Arrows en Minardi met Hart-motoren uitgerust worden, maar de Britse motorbouwer zou nooit een GP winnen. Juist voor de eeuwwisseling kocht Tom Walkinshaw het bedrijf Brian Hart Ltd. over.
  • De Swert Opticiens
Brian Hart werd geboren in 1936 en al snel kreeg hij het autosportvirus te pakken. Hij begon een carrière als piloot in 1959 en al snel klom hij op via de Formule Junior en de Formule 3 tot de Formule 2. In 1967 hielp Hart al het Costin F2 team bij het prepareren van hun Cosworth-motoren. Uiteindelijk besloot hij om in 1972 zijn pilotencarrière een halt toe te roepen en zich volledig te concentreren op het bouwen van racemotoren. Hij paste de Ford BDA-motor aan voor het gebruik in de Formule 2 en Ronnie Peterson in 1971 en Mike Hailwood in 1972 behaalden hun titel met wagens uitgerust met de BDA motor. BMW domineerde vanaf 1973 de F2 met zijn 4 cylinder motor en Hart kon niet opboksen tegen deze grote constructeur  alhoewel de Hart motoren nog sporadisch een race wonnen. In 1979 vroeg Toleman aan Brian Hart om hun F2 wagens te voorzien van een motor en een jaar later behaalde Brian Henton de titel met een Toleman-Hart TG280.

Daarop besloot Toleman om tot de F1 toe te treden en vroeg hart om een Turbo versie van zijn 4 cilinder motor te ontwerpen. Het budget was klein en de timing krap en de motor toonde zich weinig competitief en slechts tweemaal slaagde een Toleman Hart er in om zich te kwalificeren voor een race. Een jaar later presteerden wagen en motor beter maar herhaalde motorpannes verhinderden het team om punten te scoren. In 1983 slaagde Derek Warwick er in om tweemaal als vierde te eindigen en een jaar later reden ook RAM en Spirit met een Hart-motor. Dat zelfde jaar scoorde Ayrton Senna een tweede plaats bij de GP
Toleman TG 185 Hart - Spa 1985
Toleman TG 185 Hart - Spa 1985
van Monaco en eindigde hij meermaals  in de punten. Senna vertrok naar Lotus maar Fabi behaalde in 1985 op de Nürburgring de pole met zijn Toleman. Toleman verkocht zijn team aan Benetton dat koos voor BMW- krachtbronnen en na een mislukt avontuur met Lola Haas besloot Brian Hart om zich te concentreren op het prepareren van Cosworth-motoren. In 1993 keert Hart terug naar de F1 met een 3.5 liter V10 motor voor Jordan. Na een moeilijk eerste jaar versiert Jordan verscheidene mooie plaatsen in 1994 maar kiest een jaar later voor een financieel interessant partnership met Peugeot. Hart brengt zijn motor over naar het Arrows team en twee jaar later naar Minardi. Hij ontwerpt nog een nieuwe motor voor het seizoen 98 maar Tom Walkinshaw koopt de rechten over de motor af, waarna Brian Hart zich terugtrekt uit de autosport zonder dat ooit een motor met zijn naam een GP wint. 

Foto's: Xindi-69 & Niels Vaeck



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in Formule 1 op dinsdag 7 januari 2014.
  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons