Motorontwerper Brian Hart overleden
Daarop besloot Toleman om tot de F1 toe te treden en vroeg hart om een Turbo versie van zijn 4 cilinder motor te ontwerpen. Het budget was klein en de timing krap en de motor toonde zich weinig competitief en slechts tweemaal slaagde een Toleman Hart er in om zich te kwalificeren voor een race. Een jaar later presteerden wagen en motor beter maar herhaalde motorpannes verhinderden het team om punten te scoren. In 1983 slaagde Derek Warwick er in om tweemaal als vierde te eindigen en een jaar later reden ook RAM en Spirit met een Hart-motor. Dat zelfde jaar scoorde Ayrton Senna een tweede plaats bij de GP van Monaco en eindigde hij meermaals in de punten. Senna vertrok naar Lotus maar Fabi behaalde in 1985 op de Nürburgring de pole met zijn Toleman. Toleman verkocht zijn team aan Benetton dat koos voor BMW- krachtbronnen en na een mislukt avontuur met Lola Haas besloot Brian Hart om zich te concentreren op het prepareren van Cosworth-motoren. In 1993 keert Hart terug naar de F1 met een 3.5 liter V10 motor voor Jordan. Na een moeilijk eerste jaar versiert Jordan verscheidene mooie plaatsen in 1994 maar kiest een jaar later voor een financieel interessant partnership met Peugeot. Hart brengt zijn motor over naar het Arrows team en twee jaar later naar Minardi. Hij ontwerpt nog een nieuwe motor voor het seizoen 98 maar Tom Walkinshaw koopt de rechten over de motor af, waarna Brian Hart zich terugtrekt uit de autosport zonder dat ooit een motor met zijn naam een GP wint.
Foto's: Xindi-69 & Niels Vaeck
Tweet