van der Horst

Norisring: Jamie Green lukt sensationele zege, Tomzcyk en Spengler mee op podium

2499529f89e31986aeae74e436c095b3e871e9ba.jpg
Er is ook dit jaar geen eind gekomen aan de successtory van Mercedes op de Norisring. Zowat de hele race leek het er op dat nieuwkomer BMW de negenjarige hegemonie van het merk met de ster zou doorbreken maar finaal was het Mercedes-topper Jamie Green die na een knappe inhaalrace in extremis met een tiende opeenvolgende Mercedes-overwinning aan de haal ging. Bruno Spengler en Martin Tomczyk die in de voorlaatste, resp. laatste ronde door Green werden voorbijgesneld moesten zich met tegenzin troosten met de derde en tweede stek, hoe dan ook een sterk debuut voor het merk uit München op deze specifieke omloop.

696cf3c203bdb59a7ad5127b98ba58e37957930e.jpg
Bij het Belgische RBM was er niet bepaald reden tot lachen spijts de sterke zesde stek van Andy Priaulx. Augusto Farfus, derde op de startgrid, moest immers na vijftien ronden definitief naar de box als gevolg van schade opgelopen bij de start.
 
Regen bij de start en dus ‘knalde’ het zoals verwacht in de eerstvolgende scherpe haarspeldbocht. Te oordelen naar de beelden was het een minder goed gestarte Farfus die de kettingreactie in gang zette. De Braziliaan tikte bij het aanremmen Ekström aan, die raakte op zijn beurt Jamie Green die uiteindelijk leider Gary Paffett in de rondte duwde. De binnenzijde van de bocht was geblokkeerd door de gespinde Paffett en Farfus kon de Mercedes niet meer ontwijken.

8901bcedfb951fc275275b8b3b1d85461c30f75a.jpg
Zowel de Brit als de RBM-rijder verloren heel veel terrein, waarbij de BMW van Farfus bovendien rechtsvoor behoorlijk bleek toegetakeld. Ook bij Audi likte men dadelijk zijn wonden want eigenlijk bleef enkel de montuur van Rockenfeller schadevrij, de Duitser zou voor constructeur Audi de eer redden met een magere zesde plaats.

Ralf Schumacher kon zich als enige aan de koord infiltreren en nam dan ook de leiding voor Martin Tomczyk en Bruno Spengler die beiden voor de buitenkant hadden geopteerd.De race werd evenwel dadelijk met de safety car geneutraliseerd waardoor ook de gemoederen konden bedaren.
 
9ac1cf8f6d7d92fcdf62fbc492ab896013826580.jpg
Nadat de wedstrijd had hernomen leidde Schumacher, steeds sterk op deze omloop, de debatten voor de BMW’s van Tomzcyk en Spengler en verderop, de Mercedes van Green die plaatsverlies tot een minimum had weten te beperken.
 Schumacher kreeg evenwel af te rekenen met elektronische problemen waardoor hij tijdelijk terugviel achter Green en uiteindelijk ook zou moeten opgeven.

Terwijl Gary Paffet zich via snelste rondetijden en een heel lange eerste run (57 ronden) uit de diepten van het peloton naar voor werkte, leek het BMW-duo Tomzcyk-Spengler gewonnen spel te hebben. Dat was echter zonder achtervolgers Green en Paffett gerekend, welke laatste na zijn late tweede stop als vierde invoegde. Daar zou het voor de Brit ook bij blijven, al lijdt het geen twijfel dat de man de race zonder het startincident op één  been had gewonnen.
 

Ralf Schumacher
Ralf Schumacher
Ook Green die geruime tijd op een achttal seconden van het leidersduo werd genoteerd beschikte in de slotfase over frissere regenrubbers en ‘smolt’ zienderogen op de beide BMW’s. Even leek het er op dat het feit dat de race na 1u15'en niet na de voorziene 78 ronden zou worden afgevlagd als reddingsboei voor het leidersduo zou fungeren. Niet dus. Green nam in de voorlaatste ronde Bruno Spengler in de Dutzendteich-haarspeld te grazen. Toen ook leider Tomzcyk in diezelfde bocht de deur te ver liet open staan, dook Green mits een kort contact binnendoor naar de leiding en een toch wel sensationele zege.

Mercedes blijft zodoende tien jaar ongeslagen in Nürnberg, voor BMW wordt de bittere pil enigszins verguld met twee vertegenwoordigers op het podium. Achter paffett, vierde, stak veteraan David Coulthard met een vijfde stek onverwacht de neus aan het venster, voor Rockenfeller en Andy Priaulx die zich in de slotronde nog voorbij de op slicks rijdende Christian Vietoris naar de zevende plaats had gewerkt.
 
Jamie Green: “De omloop ligt me, dit is de vierde keer dat ik hier win. Al dient gezegd dat ik deze keer het geluk aan mijn zijde had. Jammer voor Ralf (Schumacher) die vandaag echt wel snel was”.
 
Martin Tomczyk
Martin Tomczyk
Martin Tomzcyk:
Ik had door de radio gehoord dat Green er aan kwam maar op dat ogenblik was het me niet duidelijk hoeveel ronden er nog te gaan waren. Had ik geweten dat het de laatste ronde was dan had ik me wellicht beter tegenover Green verweerd. Ik dacht echt dat Jamie op slicks ondereg was! Nu, 75 ronden lang leiden en dan op de meet geklopt worden, dat is voor mij het slechts mogelijke scenario. Niettemin,twee BMW’s op het podium is een uitstekend resultaat; na de sterke prestatie in kwalificatie gisteren hebben we bewezen dat we ook in de regen snel zijn.”

Resultaat race:

 1.Jamie Green (Mercedes) in 1u15.00
 2.Martin Tomczyk (BMW) + 0.687
 3.Bruno Spengler (BMW) + 2.335
 4.Gary Paffett (Mercedes) +14.666
 5.David Coulthard (Mercedes) +36.861
 6.Mike Rockenfeller (Audi) + 37.062
 7.Andy Priaulx (BMW) + 44.529
 8.Christian Vietoris (Mercedes) + 46.236
 9.Robert Wickens (Mercedes) +49.254
 10.Dirk Werner (BMW) +49.301
 11.Filip Albuquerque (Audi) op 1 ronde
 12.Miguel Molina (Audi) op 1 ronde
 13.Roberto Merhi (Mercedes) op 1 ronde
 14.Joey Hand (BMW) op 1 ronde
 15.Adrien Tambay (Audi) op 1 ronde
 ….
 
Kampioenschap:

Rijders:
 
1.Paffett 95p; 2.Green 69p; 3.Spengler 58p; 4.Tomzcyk 54p; 5.Ekström 47p 6.Rockenfeller 39p; 7.Mortara 31p; 8.Vietoris 24p; 9.Farfus 16p 10.Scheider 16p … 12.Priaulx 14p…
 
Constructeurs:
 1.Mercedes 211p; 2.Audi 149p; 3.BMW 145p

Foto's: Hans van Onsem




Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in Deutsche Tourenwagen Masters op zondag 1 juli 2012.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons