Opinie: Het budgetplafond als toekomst van de internationale autosport?
![Ferrari geeft de komende jaren tot vijf keer minder uit](https://www.autosport.be/i/200/upload/141aa1bc07a83923ee61357771e0c9164ede8701.jpg)
![Voor Mercedes blijft de F1 ook zonder budgetplafond interessant](https://www.autosport.be/i/200/upload/890d5c00d475b93589ef87c207a8da9feb2d07e6.jpg)
Op papier lijkt het een schitterend idee, met niet alleen meer sportieve gelijkheid maar ook een grotere kans om nieuwe teams aan te trekken - of bestaande teams te behouden in deze crisistijden - en de FIA moet waarborgen dat de regels worden gerespecteerd. Even duidelijk zijn: het gaat hier niet om een gentlemen's agreement, maar wel om een reglement waarop indien nodig sancties kunnen worden opgelegd. De praktijk zal moeten uitwijzen of het budgetplafond effectief het ei van Colombus blijkt te zijn. Als dat zo is, moeten we dat concept dan ook toepassen op andere kampioenschappen?
De onmacht van R-Motorsport
Kijk maar naar de DTM, een competitie met vaak schitterende wedstrijden, internationale toprijders en veel publiek, maar geen miljoenen tv-kijkers zoals de F1. En toch zijn de budgetten om van te duizelen. Audi en BMW geven jaarlijks naar verluidt 50 miljoen euro uit aan hun DTM-programma, al spreken andere cijfers van 80 of zelfs 100 miljoen, al moet daarbij rekening gehouden worden met de ontwikkeling van de nieuwe Class One-bolides voor 2019.![Jake Dennis - R-Motorsport](https://www.autosport.be/i/200/upload/6e8e53889b13e02be5153ab5b176a09e15191b3c.jpg)
In de veronderstelling dat iedereen op korte of middellange termijn opteert voor de veel goedkopere LMDh-variant en geen geld uitgeeft aan een peperdure Hypercar, lijkt een budgetplafond ook eenvoudig toepasbaar op de Le Mans-bolides. Dat nieuwe reglement mag dan wel pakken goedkoper zijn dan wat er vandaag wordt uitgegeven, de kans bestaat echter dat die budgetten snel weer stijgen wanneer constructeurs als Toyota en Peugeot geld zullen aangooien tegen de ontwikkeling van hun nieuwe wapen.
![Peugeot twijfelt tussen Hypercar en LMDh](https://www.autosport.be/i/200/upload/e7463f511c8af4bdadab80f0bdd80b80b8b08318.jpg)
Klantensport
Bij bovenstaande theorie moeten wel nog enkele kanttekeningen geplaatst worden. Ten eerste is de invoering van het budgetplafond relatief logisch in de F1, want daar wordt elk jaar een nieuwe auto ontwikkeld. De begroting van de teams is dus ieder seizoen gelijkaardig. Het budgetplafond voor een nieuwkomer kan dus niet identiek zijn aan dat van een constructeur die met een update van zijn bolide aan het seizoen begint. Verder moet er ook opgepast worden dat constructeurs niet gewoon ieder jaar met een nieuwe auto komen aanzetten om die regel te omzeilen, bijvoorbeeld door de ontwikkeling van bepaalde onderdelen te bevriezen voor een bepaalde tijd.![De GT World Challenge in 2020](https://www.autosport.be/i/200/upload/4942c645444fcdf7702c9323507c98fab9495c85.jpg)
Het invoeren van een budgetplafond zal vermoedelijk de nodige moed vragen en bepaalde organisaties zullen (eindelijk) hun trots moeten opzijzetten. Als dat weer een autosportlandschap kan creëren waarin verschillende constructeurs het tegen elkaar opnemen in het meest hoogstaande eenzitter-, uithoudings- en toerwagenkampioenschap, waarom dan niet?
Foto's: Racing International Photography, Arne Simons, Peugeot Sport, SRO
Tweet