van der Horst

Opinie: Zo ziet de F1-grid er uit in 2022

Charles Leclerc - Ferrari
Charles Leclerc - Ferrari
De Formule 1 staat voor een van de belangrijkste seizoenen uit zijn geschiedenis. Het nieuwe technische reglement moet ervoor zorgen dat er opnieuw écht geracet wordt in de koningsklasse van de autosport, maar welke twintig rijders zijn over zeven maanden de uitverkoren? Dit wordt volgens ons, in willekeurige volgorde, de F1-startgrid van 2022.
Ferrari: Leclerc – Sainz
Beide rijders liggen onder contract voor volgend jaar en hoeven dus niet te vrezen voor hun plaats. Bovendien hebben zowel Charles Leclerc als Carlos Sainz meer dan naar behoren gepresteerd in 2021, met podiumplaatsen voor beide rijders en kwaliteiten die elkaar perfect lijken aan te vullen. Ooit wordt het misschien Mick Schumacher, maar de nostalgici zullen nog even geduld moeten oefenen.
Alpha Tauri: Gasly – Tsunoda
Pierre Gasly is een van de grote enigma's van de hedendaagse Formule 1. Keert hij op een dag terug naar Red Bull? Moet hij van Alpha Tauri een titelkandidaat maken? En als hij niet uit het middenveld geraakt, pakt hij dan weldra zijn koffers? Wij gaan ervan uit de Franse GP-winnaar nog minstens één jaar aanblijft bij het team van Franz Tost. Zijn teamgenoot kan niet anders dan Yuki Tsunoda worden, maar opgepast: als de Japanner niet sneller een versnelling hoger schakelt en ook begin 2022 niet op niveau presteert, lijkt de kans groot dat Red Bull in de loop van het seizoen zijn geduld verliest en opteert voor Liam Lawson of een andere junior.
Mercedes: Hamilton – Russell
Het is komkommertijd en dus draait de geruchtenmolen van de F1-paddock op volle toeren. Hoofdrolspeler is niet voor het eerst Valtteri Bottas: de Fin wordt immers opnieuw gelinkt aan een mogelijke Mercedes-exit. Er is meer rook dan ooit en dus is er ook vuur: wij zien George Russell volgend jaar naast de zevenvoudige wereldkampioen. Lewis Hamilton heeft nog een contract liggen voor 2022 én 2023, maar de vergelijking met zijn nieuwe, veelbelovende teamgenoot zal zonder twijfel in een rol spelen in de toekomstplannen van de Brit.
Alfa Romeo: Giovinazzi – Pourchaire 
Voor Kimi Raïkkönen betekent 2021, volgens ons dan toch, het einde van zijn F1-carrière. Alfa Romeo werd even gelinkt met Valtteri Bottas, maar de lokroep van Williams, een project met veel potentieel en enkele grote namen achter de schermen, lijkt te verleidelijk. Antonio Giovinazzi blijft dus aan boord, met naast hem een rijder van de Sauber Academy die onlangs al een test cadeau kreeg voor het Zwitserse team. De amper 17-jarige Fransman Theo Pourchaire wordt nu al de nieuwe Alain Prost genoemd en zoals u weet: wat goed is, komt snel. Daarom zien wij hem volgend jaar al als teamgenoot van Giovinazzi.
McLaren: Norris – Ricciardo
McLaren is net als Ferrari een van de favorieten om volgend jaar te profiteren van het nieuwe reglement en een titelkandidaat op het asfalt te zetten. Er wordt aangenomen dat Daniel Ricciardo een contract heeft voor twee seizoenen (2021 en 2022) om uit te komen naast de veelbelovende jonge Brit Lando Norris. Ricciardo wacht wel de loodzware taak om de fenomenale prestaties van zijn teamgenoot minstens te evenaren, want anders zou het weleens zijn laatste seizoen kunnen worden bij het team uit Woking.
Williams: Bottas – Piastri
Het nieuwe management van Williams heeft aangegeven in de komende jaren geen nood meer te hebben aan rijders die een geldkoffer meesleuren. Slecht nieuws dus voor Nicolas Latifi, die de afgelopen twee seizoenen maar weinig heeft kunnen overtuigen en enkel door de miljoenen van zijn vader aan boord kon blijven. Het eventuele vertrek van George Russell zorgt er wel voor dat het team op zoek moet naar een nieuwe leider. De grootste optie is uiteraard Valtteri Bottas, onder meer gezien zijn ervaring bij het team. Andere opties zijn Daniil Kvyat of Nico Hülkenberg, al is het maar de vraag of die na hun afwezigheid nog potten kunnen breken. Het tweede zitje lijkt weggelegd voor een F2-rijder, waarbij we vooral denken aan de sensationele Oscar Piastri, de huidige leider in het kampioenschap. Ook Guanyu Zhou, eveneens Renault-junior, lijkt een optie, net als Mercedes-ster (en gewezen F2-kampioen en kersvers Formule E-wereldkampioen) Nyck de Vries.
Red Bull: Verstappen – Perez 
Volgens de Spaanse krant Marca is een nieuwe deal tussen Red Bull Racing en Sergio Perez bijna in kannen en kruiken. Op zich is er dan ook geen enkele goede reden om te vermoeden dat er een betere optie bestaat, want de twee gewezen, minder ervaren teamgenoten van Max Verstappen zijn beiden bezweken onder de druk. Alleen een mogelijk Alpha Tauri-debuut van DTM-rijder Liam Lawson, over wie adviseur Helmut Marko de voorbije dagen bijzonder positief was, lijkt nog voor een aardverschuiving te kunnen zorgen in de Red Bull-familie.
Alpine: Ocon – Alonso
U heeft het stilaan begrepen: veel teams kiezen in 2022 voor continuïteit. Bij Alpine heeft Esteban Ocon, de meest recente GP-winaar, garantie om tot en met 2024 voor het Franse team te racen. Fernando Alonso staat ondanks zijn 40 lentes te trappelen om kennis te maken met het nieuwe reglement. Mocht dat reglement, of de auto die Alpine daarvoor bouwt, tegenvallen, dan wordt het uitkijken naar een vervanger voor 2023.
Aston Martin: Vettel – Stroll
Na de tegenvallende prestaties van Sebastian Vettel tijdens de eerste wedstrijden van 2021 werd meteen geopperd - zo gaat dat dan - om hem voor volgend jaar te vervangen, eventueel door Valtteri Bottas. Die manier van denken is nu volledig verdwenen dankzij de twee podiumplaatsen (diskwalificaties niet meegerekend) van de viervoudige wereldkampioen. Vettel doet beter dan Lance Stroll, zonder hem volledig te overvleugelen, wat toch het talent van de jonge Canadees aantoont. Als zoon van Aston Martin-eigenaar Lawrence Stroll zit een ontslag er uiteraard niet in.
Haas: Schumacher – Mazepin
Het achterhoedeteam van Dmitry Mazepin concentreert zich volop op volgend seizoen en dat zou weleens een verrassing van formaat kunnen opleveren. Aan het stuur echter geen verrassingen, want zoonlief Nikita Mazepin blijft uiteraard van de partij en op het nieuwe contract van Mick Schumacher ontbreekt enkel nog een handtekening, zo wordt gefluisterd.

Foto: Georges De Coster



Dit artikel werd gepubliceerd door Gregory Deguelde in Formule 1 op maandag 16 augustus 2021.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons