Oschersleben: Bruno Spengler pakt pole, leider Rockenfeller (P4) doet goede zaak
Het miezert wanneer de rijders voor het eerst de baan oprijden voor Q1. Zoals gebruikelijk wordt pas in de slotminuut duidelijk wie de 'cut' voor Q2 haalt. Met nog één minuut te gaan staat het er slecht voor voor puntenleider Rockenfeller maar de Audi-topper hijst zich bij het vallen van de vlag op P2 achter Marco Wittmann. In de buik van het peloton betwisten Edoardo Mortara en Timo Glock elkaar het laatste Q2-ticket waarbij de oud-F1-rijder aan het langste eind trekt. Met Mortara moeten ook Joey Hand, Andy Priaulx, Daniel Juncadella, Roberto Merhi en... Christian Vietoris voortijdig inpakken. Een drama voor de jonge Mercedes-rijder,tweede in de puntenstand, die in zijn ultieme rondje een fout begaat en niet verbetert.
In Q2 staat Jamie Green met de beste tijd gekrediteerd voor Albuquerque, Rockenfeller, Farfus, Paffett en Spengler wanneer het dik zeven minuten voor afvlaggen plots harder begint te regenen. De rijders wiens teams de wisselende omstandigheden verkeerd inschatten zijn er aan voor de moeite. Nadat het hele veld onverrichterzake was teruggekeerd naar de pits, probeerden enkelen met een laatste vertwijfelde run het tij alsnog te keren, tevergeefs weliswaar. Onder de slachtoffers zowaar Robert Wickens, winnaar van de vorige race op de Nürburgring, maar ook Tambay, Ekström, Wehrlein, Wittmann en Glock die nog net uit de bandenstapel wist te blijven.
In Q3 krijgen de tien overlevenden - waaronder vijf Audi's, vier BMW's en slechts één Mercedes - een droge baan onder de wielen geschoven. Albuquerque leidt aanvankelijk de dans voor Spengler, Werner en Molina. Drie minuten voor afvlaggen schudt Rockenfeller evenwel een 1:20.129' uit de Audi-mouw, goed voor het ronderecord.Zijn plaatsje wordt niet meer bedreigd, in tegenstelling tot P2 dat in een ongemeen boeiende slotronde achtereenvolgens door Farfus, Green en Spengler wordt ingenomen. Farfus en Green halen het nog net, ten koste van Werner, Albuquerque en Paffett. Laatstgenoemde wordt voor zijn 100ste DTM-race vijf plaatsen op de grid teruggezet om in de vrije oefenrit met niet correct gemarkeerde banden te zijn uitgerukt. De Brit start dus als twaalfde.
Jamie Green die voor het eerst sinds hij zijn Mercedes voor een Audi ruilde tot Q4 wist door te stoten, komt hierin als eerste aan de beurt.Spijts een klein foutje lukt de Brit een sterke 1:20.263". Augusto Farfus staat na zijn eerste sector al dik twee tienden bij Green in het krijt, knabbelt in sector 2 wat van zijn achterstand af maar houdt het bij 1:20.444". Bruno Spengler van zijn kant doet het beter dan Green en verzekert zich met een 1:20.140" van een plaatsje op de eerste startrij. Mike rockenfeller die als laatste uitrukt zal dat kalfje wel wassen denk je dan maar dat loopt even anders. De kampioenschapsleider is al meteen op achtervolgen aangewezen en strandt onverwacht op P4, op 2/1000sten van RBM-rijder Farfus.
Bruno Spengler lukt zodoende een zestiende pole en hoopt deze morgen in een zege om te zetten om zo zijn achterstand op Rockenfeller terug te schroeven. Bij een normaal wedstrijdverloop schuiven zowel hij als merkgenoot Farfus een plaatsje op in de tussenstand,ten koste van Vietoris.
Uitslag kwalificatie
1 B.Spengler Schnitzer-BMW 1:20.140
2 J.Green Abt-Audi-Sportsline +0.123
3 A.Farfus RBM-BMW +0.302
4 M.Rockenfeller Phoenix-Audi +0.304
5 D.Werner Schnitzer-BMW 1:20.229
6 F.Albuquerque Rosberg-Audi +0.077
7 G.Paffett HWA-Mercedes +0.104
8 M.Molina Phoenix-Audi +0.142
9 M.Tomczyk RMG-BMW +0.238
10 T.Scheider Abt-Audi-Sportsline +0.532
11 A.Tambay Abt-Audi-Sportsline 1:21.161
12 R.Wickens HWA-Mercedes +0.024
13 M.Ekström Abt-Audi-Sportsline +0.116
14 P.Wehrlein Mücke-Mercedes +0.190
15 M.Wittmann MTEK-BMW +0.328
16 T.Glock MTEK-BMW +0.379
17 E.Mortara Rosberg-Audi 1:21.077
18 J.Hand RBM-BMW +0.096
19 A.Priaulx RMG-BMW +0.104
20 D.Juncadella Mücke-Mercedes +0.181
21 C.Vietoris HWA-Mercedes +0.323
22 R.Merhi HWA-Mercedes +0.440
Foto: ITR e.V. en Hans van Onsem
Tweet