Red Bull Ring: Wittmann zegeviert - Farfus morele winnaar
Polesitter Wickens nam bij de start meteen de leiding terwijl Farfus zich in de beginfase voorbij de tragere Timo Glock werkte. De Braziliaan was ook sneller dan Wickens en zette nog voor het openen van het pitstop window de aanval in, hij zette zijn BMW naast de Mercedes van de Canadees maar raakte er in een nagelbijtend duel net niet voorbij. De troepen van Bart Mampaey probeerden met een vroege pitstop de leiding alsnog over te nemen, geen makkelijke opgave want Farfus moest op zijn setje harde banden tot aan de pitstop van Wickens sneller rijden dan de Canadees, die nog over zacht rubber beschikte. Toen laatstgenoemde vervolgens twee ronden later buitenreed was het toch Farfus die nipt de virtuele leiding overnam.
Jamie Green in de Audi reed één ronde te lang door op de zachte banden en bleef bij het buitenrijden na zijn pitstop verrassend aan de leiding met een seconde voorsprong op Farfus. Al snel werd de fout van Audi ook duidelijk voor de koersdirectie, de Brit werd bestraft met een drive-through penalty en zag na een sterke wedstrijd zijn zegekansen overboord gegooid.
Audi blunderde dus, al was dat ene foutje niet te vergelijken met wat Mercedes deed. Bij de pitstop van toenmalig leider Wickens liet het team de auto vertrekken vlak voor de aanstormende Timo Glock die een iets snellere bandenwissel afwerkte. De wedstrijdleiding oordeelde dat het team een zogenaamde 'unsafe release' had gedaan en bestrafte ook Wickens met een drive-through penalty. Mercedes was helemaal niet akkoord met deze beslissing en raakte buiten het zicht van de camera's in felle discussie met de koersdirectie. Toen de Canadees na drie ronden nog steeds niet binnenkwam wou Mercedes voor de camera van ARD geen verklaring afleggen, luttele minuten later volgde het logische verdict van de koersdirectie: de zwarte vlag oftewel een diskwalificatie voor het niet tijdig afwerken van een drive-through penalty.
Wickens, die tijdens dit alles de leiding met wat ellebogenwerk had teruggepakt van een verbaasde Farfus, was blijkbaar de enige op het ganse circuit die niet op de hoogte was van de straf want bij het zien van de zwarte vlag op start-finish reageerde hij erg verbolgen over de teamradio. De boze Canadees parkeerde de volgende ronde zijn Mercedes in de box en ging meteen op de pitmuur bij zijn team verhaal halen. Na de race verklaarde Mercedes overigens verdere stappen te ondernemen omdat naar hun mening er geen sprake was van een unsafe release.
Na het inhaalmaneuver van Wickens op Farfus sloot kampioenschapsleider Wittmann mooi aan bij zijn merkgenoot, die hem even later zonder enig probleem voorbij liet. Mattias Ekström, nog altijd tweede in het kampioenschap, kon na een minder goede startplaats slechts zes punten uit de brand slepen in Oostenrijk en ziet zo al aan tegen een achterstand van liefst 39 punten op leider Wittmann.
--- Uitslag DTM Red Bull Ring 2014 (pdf) ---
Foto's: DTM & BMW AG
Tweet