van der Horst

Renault toont interesse in Formule E

Formula E te Rome
Formula E te Rome
Renault Chief Operator Carlos Tavares liet in een interview met het Britse Autosport weten dat de Franse constructeur graag aan het Formule E concept zou meewerken. Formule E is het kampioenschap voor elektrisch aangedreven formulewagens waarvan de races in grote steden worden verreden en dat de volle steun geniet van de FIA. Voor volgend jaar zijn al acht races gepland in belangrijke steden in Europa, Azië en Amerika. Nadat McLaren, Dallara en Michelin al eerder instapten zou de medewerking van een grote constructeur de Formule een extra boost geven.
Dallara bouwt het chassis, McLaren voorziet in het elektrisch aandrijvingsysteem en Michelin levert de banden. Met het aantrekken van deze drie belangrijke fabrikanten won het Formule E kampioenschap aan geloofwaardigheid en lijkt het opzetten van een kampioenschap in 2014 niet langer onoverkomelijk. Dit is ook Renault niet ontgaan, dat als belangrijkste producent van elektrische auto’s niet langer van de zijlijn kan toekijken, dat beweert althans COO Carlos Tavares. Deze laatste beweert dat als het kampioenschap er komt in 2014, Renault/Nissan er in een of andere mannier bij betrokken zal zijn. Renault is een van de leiders op de markt voor elektrische voertuigen en er is geen beter platform om de technologische kennis kenbaar te maken dan de autosport. Indien het nieuwe kampioenschap een uitstalbord wordt voor nieuwe zero emissie technologieën eerder dan een pure sportieve happening, dan moet Renault present zijn volgens Tavares om zijn kennis op dat domein te demonstreren en te promoten. Tavares weet dat nog vele mensen pessimistisch staan tegenover een serie die in het centrum van de stad rondtoert en waarbij in de helft van de race van wagen moet verwisseld worden, maar is zeker dat de steun van de FIA en van de hoger vermeldde bedrijven een garantie voor succes zijn.

Foto: Formula E



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in Formule E op donderdag 18 april 2013.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons