van der Horst

SEAT stelt nieuwe León Cup Racer voor (+ Foto's)

SEAT León Cup Racer
SEAT León Cup Racer
SEAT heeft eindelijk een opvolger klaar voor de populaire SEAT León SuperCopa. Het Spaanse merk stelde vandaag officieel de nieuwe ‘León Cup Racer’ voor die moet voortbouwen op het succes van zijn voorganger. De fraai ogende 330 pk sterke racewagen zal de basis vormen voor een ontwikkelingsprogramma in de komende maanden en geeft tevens een indicatie van hoe Seat’s nieuwe WTCC-bolide er in de toekomst zou kunnen uitzien. Het opzet is wederom een veelzijdige wagen op de markt brengen die in een veelvoud van kampioenschappen aan de bak kan komen, en in dat opzicht biedt SEAT de Leon Cup Racer dan ook aan in een sprint en endurance versie. De levering van de eerste exemplaren staat gepland voor begin 2014.
  • LTF
SEAT León Cup Racer
SEAT León Cup Racer
De nieuwe Leon Cup Racer is een aangename verfrissing op de SuperCopa die in het verleden reeds een populaire wagen bleek. Ook dit jaar is de wagen nog talrijk aanwezig in de Benelux in de Supercar Challenge en het BRCC (SEAT Trophy). De Cup Racer zal een 330pk/350nm sterke twee-liter motor meekrijgen, uitgerust worden met 18” velgen en een wielbasis hebben die 40cm breder is dan het seriemodel. De nieuwe Leon werd ook voorzien van een strak ogende carrosserie, aerodynamisch geoptimaliseerd voor betere downforce en koeling van de remmen en de motor.

SEAT León Cup Racer
SEAT León Cup Racer
Seat laat de keuze tussen een sprint en een endurance versie. De eerste is uitgerust met een DSG-versnellingsbak (dubbele koppeling) en een elektronische sperdifferentieel en komt neer op €70.000 (ex-BTW). De lange-afstandsversie krijgt daarentegen een sequentiële transmissie en een mechanische sperdifferentieel mee en gaat over de toonbank voor €95.000 (ex-BTW).

SEAT León Cup Racer
SEAT León Cup Racer
“We verwachten de nieuwe León Cup Racer aan onze klanten te kunnen aanbieden vanaf begin 2014. Met de twee versies geoptimaliseerd voor sprint en endurance racing is de Cup Racer ideaal voor een breed gamma aan kampioenschappen, gaande van het ETTC tot VLN,” deelt Seat motorsportbaas Jaime Puig mee. “We kunnen ook overwegen om de Cup Racer verder te ontwikkelen tot een WTCC-wagen met een 1.6-liter motor. In dat kampioenschap hebben we immers een grote traditie te verdedigen.”

Foto's: SEAT



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in Circuit Internationaal op maandag 6 mei 2013.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons