Sepang: Vier kandidaten voor één titel
![Michelisz - Guerrieri - Muller - Björk](https://www.autosport.be/i/200/upload/1d6f1bc3cc6bdfee5c3f45773d639fb76aea4c4f.jpg)
![Norbert Michelisz - BRC Hyundai N Squadra Corse](https://www.autosport.be/i/200/upload/62baf253dec916ac806696cce28d63b13b7ac2f4.jpg)
![Esteban Guerrieri - All.Inkl.Com Münnich Motorsport](https://www.autosport.be/i/200/upload/6c304a53c6c06ec273186f05de11815e5c4322ba.jpg)
Het compensatiegewicht berekend op basis van de voorbije drie meetings maakt dat de Cupra's en de Honda's in Sepang respectievelijk 20 en 10 kilogram lichter aan de start verschijnen en op resp.10 en 40 kg komen te staan. Voor de overige merken blijft alles bij het oude: 60kg voor de Lynk & Co 03, 50kg voor de Hyundai i30 N, 40kg voor de Volkswagen Golf GTI, 30kg voor de Alfa Romeo Guilietta en 10kg voor de Audi RS 3 LMS. Rekening houdend met de BOP, zeulen Lynk&Co-rijders Muller en Björk 40kg meer mee dan Guerrieri en 30kg meer dan Michelisz.
![Frédéric Vervisch - Audi Sport Comtoyou Racing](https://www.autosport.be/i/200/upload/8f349649c50b3088f6ffbb207022c70c2fb2c5c8.jpg)
João Paulo de Oliveira, goed voor een eenmalig WTCC-optreden in 2009 in Japan maakt in Sepang zijn toerwagencomeback aan het stuur van een Honda Civic Type R gerund door KC Motorgroup. Ook drie Maleisische rijders versterken via een wild card het deelnemersveld: Mitchell Cheah en MotoGP-rijder Hafizh Syahrin’s maken hun opwachting met een Team Engstler Hyunda i30 N TCR terwijl Douglas Khoo een CUPRA TCR voorrijdt. PWR Racing-medeoprichter Daniel Haglöf van zijn kant vindt het stuur van zijn Cupra TCR terug dat hij in Macau aan Robert Dahlgren afstond.
De seizoensfinale kreeg een uniek 'format' mee. Doordat zaterdag is voorbehouden aan de 8 Hours of Sepang, tweede afspraak van het FIM Endurance Championship voor motoren, worden alle drie de WTCR-wedstrijden op zondag (om 15u15, 18u15 en 20u10 lokale tijd) en dus deels bij kunstlicht betwist. Zowel oefenritten als kwalificaties staan ingepland op vrijdag.
![Norbert Michelisz](https://www.autosport.be/i/200/upload/53cadbfcf93f6a986146f7e2a61793d91558405f.jpg)
"Als leider naar Sepang komen biedt een psychologisch voordeel en is beter dan terrein te moeten goedmaken, maar de marge is erg klein. Het is lang geen comfortabele positie maar te weten dat ik het zelf in de hand heb, geeft een goed gevoel. Ik kon dit jaar goed met de druk om, ben vol vertrouwen en denk in Sepang over een zeer goede package te beschikken" aldus de Hongaar, nog steeds op zoek naar een eerste kroon.
![Esteban Guerrieri](https://www.autosport.be/i/200/upload/94943458acb7465239f5567768a5edf65b4dedc2.jpg)
"Door in de laatste meeting nog tot de titelkandidaten te behoren heb ik het vooropgestelde doel bereikt. Het betekent dat we dit jaar goed werk hebben geleverd, alle mogelijke opportuniteiten hebben proberen te grijpen. Ik testte begin dit jaar in Sepang, het is een 'cool' maar lang circuit en ook de wisselende weersomstandigheden hier kunnen de uitkomst beïnvloeden. Drie verschillende merken maken nog eens kans, ik denk niet dat één van mijn rivalen er bovenuit steekt. God beslist..."
![Yvan Muller](https://www.autosport.be/i/200/upload/6b1fd1f5902db369bd706de35c1ae9f539d70a66.jpg)
“Ervaring is belangrijk, zoveel is zeker. In Macau zag ik stress bij enkele rivalen, ikzelf voel geen druk meer. Ik heb reeds vier titels en nog eentje erbij zou betekenen dat ik mijn job nog steeds correct uitoefen. Het werd een jaar met ups en downs, maar de snelheid was er. In een seizoen met 30 wedstrijden is alles mogelijk zoals we in China aantoonden. Sepang is onbekend terrein voor mij; na tien rondjes in de simulator kapte ik er reeds mee, maar we hebben twee oefensessies om de baan te verkennen."
![Thed Björk](https://www.autosport.be/i/200/upload/e68fce6fab181358d4e1765dbf068b99272f845c.jpg)
“Ik vind het fantastisch nog steeds tot het kransje titelkandidaten te behoren, hier wil ik en ben ik verondersteld te staan. Het feit reeds een titel op zak te hebben haalt wat druk van de ketel. Via het werk in onze simulator kunnen we de krachten bundelen om piloten en wagens zo snel als mogelijk aan de nieuwe omloop aan te passen. Ik maak me geen zorgen omdat ik nog nooit in Sepang racete, dat maakt het juist spannender."
Foto's: Florent Gooden/DPPI & Hans van Onsem
Tweet