Slovakia Ring dit weekend scherprechter in felbevochten WTCR-titelstrijd
Eén merk, méér, één team domineerde de voorbije meetings. Een dominantie die zich vertaalde in een eerste en tweede plaats voor het Honda-duo Nestor Girolami en Esteban Guerrieri en de leidersplaats voor het Duitse All-Inkl.Com Münnich Motorsport in het teamkampioenschap. Niet verwonderlijk dus dat de vier Civic's van de Japanse constructeur vrijdag en zondag nog steeds met de initiële 60 kg ballast aan boord zullen rondtoeren. De gemiddelde rondentijden van Lynk & Co, Audi en Cupra opgetekend in Marrakech en in Hongarije bleken twee tienden trager dan de Honda-chrono's en de drie merken krijgen van de Technische Commissie dan ook een reductie van het compensatie- ofte succesgewicht met 20 kg. Om drie tienden bij Honda in het krijt te hebben gestaan starten de vier BRC Hyundai's 30kg lichter. Hoewel meermaals auteur van de snelste wedstrijdronde bleven de VW Golf's GTI vier tienden boven de referentietijd zodat die met nog slechts 20kg ballast aan de start verschijnen, hekkensluiter Alfa Romeo wordt in één klap zelfs ballastvrij of 60 kilogram lichter.
Het is uiteraard koffiedik kijken welke impact deze wijzigingen op de machtsverhoudingen, het wedstrijdverloop zullen hebben, ook al blijft de initiële Balance of Performance ongewijzigd. Op het eerste zicht lijkt Hyundai een goede zaak te doen; uit de zeges van Tarquini en Michelisz bleek vorig jaar al dat de Slovakia Ring de Koreaanse bolide goed ligt. Dit was ook het geval voor Seat dat hier met Oriola won; de Cupra TCR die dit seizoen in de handen van (vooral) het PWR Racing-duo Haglöf-Azcona verrassend sterk uit de hoek kwam weegt nog slechts 1275kg tegenover 1335kg voor de Honda en de Lynk&Co en 1295 kg voor de Audi’s RS3 LMS van Comtoyou en WRT waarvan de hoge topsnelheid en stabiliteit in snelle bochten gekend zijn. Absolute lichtgewichten dit weekend zijn VW Golf GTI en Alfa Romeo Veloce met een minimumgewicht van resp. 1265 en 1245 kg. Het kan met andere woorden alle kanten uit.
Logistiek wacht er de teams zware dagen gezien de WTCR-karavaan een halve week later alweer op Circuit Zandvoort wordt verwacht. Het afwijkende format van de meeting waarin de twee door Eurosport gepromote kampioenschappen de baan delen is naar verluidt dan weer ingegeven door de specifieke, afwijkende veiligheidsvoorschriften die het racen met auto’s en met motoren vereist zoals de plaatsing van bandenstapels en de opstelling van de marshalposten.
Omdat alle WTCR-activiteit gegroepeerd wordt op vrijdag en op zondag komt het er voor de deelnemers beide dagen op aan geen vroege schade te rijden die het verdere verloop van de dag én het weekend in één klap zou hypothekeren.
Wild card-rijder met dienst dit weekend is Luca Engstler, de TCR Asia-racewinnaar komt met een door het team van zijn vader gerunde Hyundai i30 N aan de start.
Het is uiteraard koffiedik kijken welke impact deze wijzigingen op de machtsverhoudingen, het wedstrijdverloop zullen hebben, ook al blijft de initiële Balance of Performance ongewijzigd. Op het eerste zicht lijkt Hyundai een goede zaak te doen; uit de zeges van Tarquini en Michelisz bleek vorig jaar al dat de Slovakia Ring de Koreaanse bolide goed ligt. Dit was ook het geval voor Seat dat hier met Oriola won; de Cupra TCR die dit seizoen in de handen van (vooral) het PWR Racing-duo Haglöf-Azcona verrassend sterk uit de hoek kwam weegt nog slechts 1275kg tegenover 1335kg voor de Honda en de Lynk&Co en 1295 kg voor de Audi’s RS3 LMS van Comtoyou en WRT waarvan de hoge topsnelheid en stabiliteit in snelle bochten gekend zijn. Absolute lichtgewichten dit weekend zijn VW Golf GTI en Alfa Romeo Veloce met een minimumgewicht van resp. 1265 en 1245 kg. Het kan met andere woorden alle kanten uit.
Logistiek wacht er de teams zware dagen gezien de WTCR-karavaan een halve week later alweer op Circuit Zandvoort wordt verwacht. Het afwijkende format van de meeting waarin de twee door Eurosport gepromote kampioenschappen de baan delen is naar verluidt dan weer ingegeven door de specifieke, afwijkende veiligheidsvoorschriften die het racen met auto’s en met motoren vereist zoals de plaatsing van bandenstapels en de opstelling van de marshalposten.
Omdat alle WTCR-activiteit gegroepeerd wordt op vrijdag en op zondag komt het er voor de deelnemers beide dagen op aan geen vroege schade te rijden die het verdere verloop van de dag én het weekend in één klap zou hypothekeren.
Wild card-rijder met dienst dit weekend is Luca Engstler, de TCR Asia-racewinnaar komt met een door het team van zijn vader gerunde Hyundai i30 N aan de start.
Timing WTCR Slovakia Ring: (lokale tijd GMT +2)
Vrijdag 10 mei:
- 09:15, Free Practice 1 (45 min)
- 11:30, Free Practice 2 (30 min)
- 13:45, Qualifying 1 (30 minutes)
- 16:40, Qualifying 2 (Q1 20 min. + Q2 10 min. + Q3)
Zondag 12 mei:
- 10:45 Race 1 (9 r)
- 15:15 Race 2 (9r)
- 16:45 Race 3 (11 r)
Puntenstand:
1.N.Girolami (Honda) 100p
2.E.Guerrieri (Honda) 90
3.Thed Björk (Lynk&Co) 81
4.G.Tarquini (Hyundai) 79
5.JK Vernay (Audi) 68
6.M.Azcona (Cupra) 55
7.Y.Muller 51
8.N.Michelisz 48
9.F.Vervisch 47
10.Y.Ehrlacher 44…
Foto: Florent Gooden/DPPI
Tweet