Sportief reglement WTCR : de wijzigingen voor 2019 op een rijtje
De puntentoekenning ondergaat verschillende wijzigingen. Deelnemers op een race-by-race-basis kunnen geen punten scoren.
Voortaan worden er niet alleen na afloop van de Q3-shoot out één tot vijf punten verdeeld maar eveneens op het einde van de kwalificatiesessie die de grid voor de zaterdagrace bepaalt. Zowel voor de rijders- als teamtitel sprokkelt niet langer de top 10 maar voortaan de top 15 punten, waarbij in tegenstelling tot afgelopen seizoen voor elk van de drie heats een gelijke puntendeling wordt voorzien.
De rijder die tijdens de kwalificatiesessies een rode vlag of een neutralisatie uitlokt zal - tenzij in uitzonderlijke omstandigheden - zijn snelste ronde geschrapt zien. Tevens wordt het systeem volgens hetwelk strafpunten worden toegekend afgestemd op dit in de andere belangrijke FIA-kampioenschappen: van zodra een rijder 12 punten op zijn conto heeft staan wordt hij gediskwalificeerd voor de eerstvolgende wedstrijd, waarbij de teller opnieuw op nul wordt gezet.
Ook het wedstrijdformat ondergaat een wijziging en wordt, zoals voorheen, opnieuw gespreid over drie wedstrijddagen. Om de timing te ontlasten zal de eerste vrije oefensessie opnieuw op vrijdag worden verreden, zij het voortaan over 45 minuten ipv. over een half uur.
Het verloop van de Q3-shoot out wordt in die zin gewijzigd dat de rijder die in Q2 de snelste tijd neerzette zal kunnen kiezen wanneer hij in Q3 van start zal gaan en niet langer verplicht als laatste man aan de beurt is. Een maatregel die er komt na feedback van de rijders die opperden dat het lange wachten mogelijk nefast kan zijn voor de prestaties van hun wagen zoals door daling van de bandentemperatuur.
Teneinde iedereen evenveel tracktime te gunnen en te vermijden dat budgetten de pan uit swingen worden in 2019 nog meer testrestricties opgelegd. Met uitzondering van officiële WTCR-tests en 24H-sessies tijdens het Nürburgring Nordschleife-event is het van zodra het seizoen is gestart verboden voorafgaand of tijdens een raceweekend te testen op een WTCR-omloop.
Sluiten we dit rondje wijzigingen af met te vermelden dat voortaan slechts tien operationele staffleden, voorzien van een FIA-armband, tijdens de hele duur van het event aan een deelnemende wagen zullen mogen werken.
Foto's: Hans van Onsem
Tweet