van der Horst

Sprint: Guino Kenis aan de start met BMW 130i

Belgian Racing Car Championship
Belgian Racing Car Championship
Tijdens de komende Spa Euro Race, de derde round van het BRCC, maakt Guino Kenis opnieuw zijn opwachting in de Belgische circuitracerij. Het heet een klein wonder dat de Turnhoutse BMW-rijder achter het stuur kan kruipen van de BMW 130i, want pakweg één maand geleden verdween hij, na een zware crash in de Rally van Wallonië, voor een tijd in de ziekenboeg.
“De klap en vooral de gevolgen ervan – ik ben nog herstellende van een zware beenbreuk – hebben mij doen inzien dat ik niet op veilig kan spelen in rally, wegens gebrek aan ervaring en kennis van de Belgische parcours om snel te sturen,” stelt Guino over zijn passage in rally, waarmee hij pas in 2011 startte. “Als je in rally de grenzen wil aftasten – hoe ver bevind ik mij van de veiligheidsmarge -, mag er niks verkeerd gaan. Dat is het grote verschil met het circuit. Daar zijn er uitloopstroken, grintbakken die het risico op zulke bijna fatale sorties verkleinen. Dus, neen, als zaakvoerder, familieman en broodheer van dertig mensen kan ik het mij niet meer veroorloven om in rally aan de start te verschijnen. Ik beoefen de autosport weliswaar als hobby, maar altijd om beter en sneller te rijden en mee te vechten voor de overwinning, zoals dat tot hiertoe het geval was in de GT-klasse in rally.”
 
Dat Guino zijn zinnen nu zet op de BRCC Sprints, is geen verrassing. Guino leerde de stiel in de merkencups zoals de R5 – met een zekere Pierre-Alain Thibaut als grote gangmaker - en Clio Cup en kende, na een passage in de Carglass Cup, zijn gloriedagen in de Procar. In ’97 vocht hij in een BMW 320i “made by G&A Racing” met Fransman Dechavanne om de Belgische titel in het toenmalige Criterium, zeg maar de 2de divisie van de Procar. En dat waren zuivere sprints…
 
“Ik ben altijd voorstaander gebleven van sprints, omdat je in Endurance steeds moet rekeninghouden met een tweede of derde rijder, en de onderlinge verschillen in rondetijden vaak het eindresultaat bepaalden,” zegt de man die dezelfde Procar, maar dan in de Superproduction nog uitkwam in een Nissan van… RBM. “In Sprint is het volle gas van begin tot einde, en ben je solo verantwoordelijk voor winst of verlies.”
 
Hoewel Guino aanvankelijk het plan opvatte om met een M3 GT4 – een auto waarmee hij even proefde van de FIA GT4 - paraat te tekenen in de BRCC Sprints, kiest hij voor de terugkeer naar het circuit voor een BMW 130i, voorzien van een 3,2 M3-zescilindermotor.
 
“De reden hiervoor is eenvoudig. Omdat mijn linkerbeen nog niet optimaal functioneert, en ik enkel kan schakelen met een paddleshift, hebben we deze makkelijker kunnen overbouwen op de 130i. Vandaar.”
 
Guino kent de rondetijden van de concurrenten als daar zijn de Ginetta, BMW M3 en BMW 1M en hoopt in de vier sprints van telkens 15’ in de top mee te kunnen draaien.
 
“Het samentroepen van de auto’s door de Leading Car is een goede zaak voor de toeschouwers. Persoonlijk, ben ik meer voorstander van een échte sprint, zonder oponthoud. Met het systeem van de Leading Car speelt de taktiek en strategie – banden sparen - opnieuw een rol in het bepalen van je winstkansen. Maar, mij hoor je niet klagen: ik kijk er naar uit om terug in de sprints met gelijkwaardige tegenstanders de degens te kruisen.”

Voorlopig gaat het over een one shot: “Of er een vervolg komt, zal afhangen van mijn winstkansen en niet op zijn minst de sfeer die ik zal opsnuiven, op circuit, na een tijd afwezig te zijn geweest...”

Kronos Events press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Racing Car Championship op zaterdag 1 juni 2013.
  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons