Supercar Challenge powered by Pirelli aan vooravond van spannend seizoen
![Dick Van Elk - Supercar Challenge](https://www.autosport.be/i/200/upload/cd6ed1d7921827c5c0e52943357bcc7e8640cf63.jpg)
![Van Glabeke - Ferrari 458 GT3 Curbstone](https://www.autosport.be/i/200/upload/62d0f7131f01ef72126a3303cd02aac76e56cef5.jpg)
![Dodge Viper GT3 - Grouwels](https://www.autosport.be/i/200/upload/50a114c6f5e1d4377a60c9619263d0fc358d53d7.jpg)
De Superlights komen niet in actie bij de Gamma Racing Day, maar voor hun staat er in augustus een ander evenement op het programma. “Zij gaan eind augustus naar Paul Ricard als onderdeel van een evenement van Acceleration”, aldus Van Elk. “Voor mijzelf één van de hoogtepunten is dit jaar Brand Hatch, een circuit dat ik al jaren op mijn verlanglijstje heb staan. De afsluiting van het seizoen bestaat verder uit het Racing Festival op Spa-Francorchamps en de Finaleraces op TT-circuit Assen. Ook bij de Finaleraces maken we onderdeel uit van Acceleration2014 en dat gaat dan ook een groot spektakel worden.”
![Pierre Etienne Bordet - Porsche 997 GT3-R](https://www.autosport.be/i/200/upload/0143cb0763e330df9ec707acd5b1ea015380709f.jpg)
Desondanks verwacht Van Elk dit seizoen weer een sterk deelnemersveld. “Voor het startveld van de GT-divisies verwacht ik ongeveer 35 auto’s en ook voor de Supersport- en Sport-divisies verwacht ik een startveld van 35 bolides. Bij de Superlights ga ik voorlopig uit van een deelnemersveld van rond de 25 wagens, maar daar krijg ik nog steeds nieuwe aanmeldingen van binnen. Zelfs van teams die ik nog helemaal niet ken.”
![BMW Silhouette](https://www.autosport.be/i/200/upload/bf68f9101139579a856f1f2fc3fc01658163126a.jpg)
![Matthew Corby - Pirelli UK Motorsport](https://www.autosport.be/i/200/upload/a47fe28ea69c2f840d8c878ac36d9eaea392802c.jpg)
Van Elk is hierdoor begin 2013 op zoek gegaan naar een andere bandenleverancier en kwam daarbij uiteindelijk uit bij Pirelli. “Van alle partijen bood Pirelli ons het beste pakket en bovendien bleek uit alles dat zij ons als klasse er zeer graag bij wilden hebben”, legt Van Elk uit. “De samenwerking met Pirelli is inmiddels in volle gang en alles verloopt tot op heden voorspoedig. Voor de teams was de overgang naar Pirelli ook erg spannend, maar de eerste berichten die we van de teams ontvangen zijn zeer positief.”
Matthew Corby, Pirelli UK motorsport operations manager, was ook aanwezig bij de perspresentatie van de Supercar Challenge. Hij onderstreepte het belang van Pirelli bij de Supercar Challenge. “Ik begrijp dat het voor iedereen een hele overstap is om na maar liefst dertien jaar Dunlop nu de overstap naar Pirelli te maken. Wij gaan er echter alles aan doen om de overstap vlot te laten verlopen. We hebben daarom ook bewust gekozen om alles vanuit Engeland te coördineren, in hetzelfde kantoor waar wij alles voor de Formule 1 en bijvoorbeeld ook de Blancpain Endurance Series organiseren. Daarmee willen wij ook aangeven dat we de Supercar Challenge als een zeer belangrijk kampioenschap zien. Met Ron Braspenning als contactpersoon in Nederland hebben wij bovendien iemand die bij jullie al bekend is”, legt Corby uit. “Tot slot wil ik iedereen ook nog bedanken voor de warme ontvangst in Zandvoort. Van wat ik alleen vandaag al gezien heb ziet het kampioenschap er veelbelovend uit en ik ga zeker mijn agenda nakijken of ik dit jaar vaker naar de klasse kan komen kijken. En ik nodig iedereen van harte uit om later dit jaar allemaal naar Brands Hatch te komen zodat we er ook daar een mooi weekend van gaan maken.”
![Ferrari 458 GT3 - Patrick Van Glabeke - Frederick Jonckheere](https://www.autosport.be/i/200/upload/2b5bf19f64bb5ce8fa6ec5a463ff70850aef1410.jpg)
De testdag verliep helaas niet voor iedereen vlekkeloos. Domper op de feestvreugde waren allereerst de aan het circuit opgelegde geluidsnormen waardoor de sessie regelmatig stilgelegd moest worden. Tijdens de testdag zat meer dan de helft van het aantal deelnemers boven die geluidsnormen, zij hebben voorafgaand aan de Paasraces helaas dus nog een uitdaging om het geluid van hun bolides verder te dempen. Daarnaast was er ook pech voor Andy Dam, die zijn testdag met een grote rookpluim door een kapotte motor voortijdig ten einde zag komen. Ook voor Berry van Elk verliep de testdag verre van vlekkeloos. In de wintermaanden is de Mosler van Van Elk na de vele problemen in seizoen 2013 helemaal nagekeken in Engeland door het team van Martin Short maar ook nu moest Van Elk zijn auto al na tien ronden met olieproblemen in de pitbox parkeren.
Desondanks kan er toch teruggekeken worden op een mooie testdag, die in de komende jaren misschien wel een vervolg gaat krijgen. Duidelijk is in ieder geval dat iedereen niet kan wachten tot de start van het nieuwe seizoen, over twee weken tijdens de Paasraces op Circuit Park Zandvoort!
Press Supercar Challenge
Tweet