Waar moet het heen met de F1 in China
Toch liet vandaag de Teamchef van McLaren, Martin Whitmarsh zijn ongerustheid blijken over de evolutie van de F1 in China. Volgens Whitmarsh heeft de GP, ondanks zijn belangrijkheid en zijn enorm potentieel , nog nooit sinds zijn introductie in 2004 de verwachte massa volk gelokt . Integendeel, de interesse lijkt te stagneren en zelfs wat te tanen en elk jaar moet er een groot deel van de tribunes afgesloten worden omdat er geen volk opdaagt om ze te vullen. Ook het aantal TV-kijkers in het meest bevolkte land ter wereld is verleden jaar fors gedaald. De Chinese burger wordt overspoeld met buitenlandse trends en gebruiken en het is geweten dat de inwoners niet meer weten wélke hype te volgen; zo ook worden er bepaalde sporten snel populair maar verdwijnen ze ook snel uit de aandacht als de hypegemeenschap een andere rage ontdekt. Dit dreigt nu ook de autosport te overkomen temeer daar volgens Whitmarsh het Formule 1 met de verkeerde ingesteldheid naar China is gegaan. “Wij waren arrogant, wij waren immers toch de Formule 1 en waren ervan overtuigd dat China de Formule 1 nodig had, maar dat bleek verkeerd, het omgekeerde is eerder waar.” meldde de teamverantwoordelijke aan het persbureau AP.
En dan is er nog de ondraaglijke luchtvervuiling, waarvan Hamilton het eerste slechtoffer blijkt te zijn. De ex-wereldkampioen heeft een ontsteking aan de ogen en de slijmvliezen tengevolge van die pollutie. Wat gaat er gebeuren als Hamilton niet in staat blijkt te rijden of indien er meer rijders zich ziek melden. Moet men in China dan gebruik gaan maken van de reserverijders? Wie weet escaleert het probleem en weigeren er op een gegeven moment de piloten om nog af te zakken naar Sjanghai? En hoe rijmt men het F1 spektakel met die toenemende luchtverontreiniging, gaat men dit nog verder kunnen verkopen aan de naar adem snakkende lokale bevolking? De Formule 1 heeft China nog niet veroverd en zal zich dringend moeten bezinnen over hoe het in de toekomst stand kan houden op de grootste commerciële markt ter wereld.
Foto: Georges de Coster
Tweet