van der Horst

Waar moet het heen met de F1 in China

Lewis Hamilton
Lewis Hamilton
Het nieuws van de dag is de ziekte die Lewis Hamilton weghield van alle activiteiten die er vandaag gepland waren ter promotie van de GP. De Brit zou last hebben van een allergie tengevolge van de sterke vervuiling die er momenteel heerst in Sjanghai. En er zijn nog meer problemen voor de F1 in China, de lokale bevolking loopt niet echt warm meer voor het grootste autosportkampioenschap ter wereld en dat terwijl constructeurs en bedrijven miljoenen uitgeven om in China uit te blinken.
  • LTF
De Chinese automarkt is de grootste ter wereld, dus naambekendheid is er primordiaal voor een constructeur en winnen in lokale autosportevenementen  kan daar veel bij helpen. Enkele jaren geleden nog zei men bij Peugeot dat na een overwinning op Le Mans, winnen in Sjanghai het belangrijkste doel van het jaar was, nog voor het behalen van de titel. Dus de Chinese GP is voor de constructeurs en hun partners één van de belangrijkste evenementen van het jaar.
Toch liet vandaag de Teamchef van McLaren, Martin Whitmarsh zijn ongerustheid blijken over de evolutie van de F1 in China. Volgens Whitmarsh heeft de GP, ondanks zijn belangrijkheid en zijn enorm potentieel , nog nooit sinds zijn introductie in 2004 de verwachte massa volk gelokt . Integendeel, de interesse lijkt te stagneren en zelfs wat te tanen en elk jaar moet er een groot deel van de tribunes afgesloten worden omdat er geen volk opdaagt om ze te vullen. Ook het aantal TV-kijkers in het meest bevolkte land ter wereld is verleden jaar fors gedaald. De Chinese burger wordt overspoeld met buitenlandse trends en gebruiken en het is geweten dat de inwoners niet meer weten wélke hype te volgen; zo ook worden er bepaalde sporten snel populair maar verdwijnen ze ook snel uit de aandacht als de hypegemeenschap een andere rage ontdekt. Dit dreigt nu ook de autosport te overkomen temeer daar volgens Whitmarsh het Formule 1 met de verkeerde ingesteldheid naar China is gegaan. “Wij waren arrogant, wij waren immers toch de Formule 1 en waren ervan overtuigd dat China de Formule 1 nodig had, maar dat bleek verkeerd, het omgekeerde is eerder waar.” meldde de teamverantwoordelijke aan het persbureau AP.

En dan is er nog de ondraaglijke luchtvervuiling, waarvan Hamilton het eerste slechtoffer blijkt te zijn. De ex-wereldkampioen heeft een ontsteking aan de ogen en de slijmvliezen tengevolge van die pollutie. Wat gaat er gebeuren als Hamilton niet in staat blijkt te rijden of indien er meer rijders zich ziek melden. Moet men in China dan gebruik gaan maken van de reserverijders? Wie weet escaleert het probleem en weigeren er op een gegeven moment de piloten om nog af te zakken naar Sjanghai? En hoe rijmt men het F1 spektakel met die toenemende luchtverontreiniging, gaat men dit nog verder kunnen verkopen aan de naar adem snakkende lokale bevolking? De Formule 1 heeft China nog niet veroverd en zal zich dringend moeten bezinnen over hoe het in de toekomst stand kan houden op de grootste commerciële markt ter wereld.

Foto: Georges de Coster



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in Formule 1 op donderdag 11 april 2013.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons