World Council keurt F1-revolutie goed
![Lewis Hamilton - Mercedes W10](https://www.autosport.be/i/200/upload/36f690e151072048022facc827c742777e8e61c6.jpg)
![Charles Leclerc - Ferrari](https://www.autosport.be/i/200/upload/9e2c3126875d93cb1b081dfbdfb54b9c76ba22ac.jpg)
Om de kloof tussen de top en de kleinere teams nog kleiner te maken, komt er vanaf 2021 een schaalverdeling om het aantal windtunnelsessies per seizoen toe te kennen. Nieuw is dat die schaal niet alleen na afloop van elk seizoen wordt gereset, maar ook op 30 juni van elk jaar. Tot op vandaag mogen teams per week 65 sessies inlassen, maar dat aantal wordt voor iedereen gevoelig verlaagd.
Positie in het kampioenschap | Aantal toegestane sessies in 2021 | Aantal toegestane sessies in 2022-2025 |
---|---|---|
1 | 36 | 28 |
2 | 37 | 30 |
3 | 38 | 32 |
4 | 39 | 34 |
5 | 40 | 36 |
6 | 41 | 38 |
7 | 42 | 40 |
8 | 43 | 42 |
9 | 44 | 44 |
10 of nieuw team | 45 | 46 |
Grote teams zullen dus niet alleen efficiënter moeten omspringen met hun kostbare tijd in de windtunnel, maar ook meer impact ondervinden van een eventuele beslissing om de auto voor het daaropvolgende seizoen te ontwikkelen.
Minder downforce in 2021, grondeffect vanaf 2022
![Zo ziet een F1-auto eruit in 2022](https://www.autosport.be/i/200/upload/eba270ea8c7a041d3ea9f9bd7d6799c8739abb3f.jpg)
Door de kleinere bodemplaat, wordt het rubber dus minder op de proef wordt gesteld in het snelle bochtenwerk. Aerodynamische onderdelen als de vleugels en bargeboards mogen wel verder ontwikkeld worden. Om de financiële impact van de huidige gezondheidscrisis te beperken, komen de teams aan de start van het seizoen 2021 met interimwagens, die over hetzelfde chassis en ophanging beschikken als dit jaar.
Ontwikkelingswerk aan de wagen voor het nieuwe reglement, waarin grondeffect een doorslaggevende rol zal spelen, is verboden tot januari 2021.
Foto's: Racing International Photography, Mercedes-AMG Petronas Motorsport, Formula 1
Tweet