WRC: Quo vadis, Thierry Neuville?
![Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe - Hyundai i20 N Rally1 HYBRID](https://www.autosport.be/i/200/upload/4cf5fcc767e13fee9fa48b23ad4f30f23c8c1137.jpg)
De mindere puntenoogst in Sardinië bracht de concurrentie echter weer helemaal in stelling voor een drieluik dat niet meteen op maat gemaakt was voor de Belg. Polen, Letland en Finland: drie supersnelle rally's waar je als baanopener de weg moet vegen en zo ongenadig wordt teruggeslagen.
![Thierry Neuville winnaar van de Monte Carlo Rally 2024](https://www.autosport.be/i/200/upload/bd4b185850fcc59e02b395288c2c55a829a4c9a1.jpg)
De tegenstanders zetten de Belg één voor één onder druk in 2024, maar vallen quasi bij elke poging meteen terug. Ook al moet Neuville telkens als eerste de baan op, de druk ligt toch bij de rest, die nog altijd over Neuville moeten zien te raken. En dat lukt voorlopig niemand.
Treft Neuville eindelijk raak in 2024? De Belg telt met nog vier rally's te gaan alvast bijna een rally voorsprong in de puntenstand. Er is marge, maar uitrijden zonder pech of ongeval blijft wel de boodschap. Hij kan in ieder geval zijn wedstrijd afstemmen op de concurrentie.
Griekenland blijft een loterij. Neuville won de rally twee jaar terug, maar moest vorig jaar opgeven met mechanische pech toen hij vooraan reed. De Acropolis ligt 'm wel, maar de i20 zal betrouwbaar moeten zijn. Ook in Chili scoorde hij al een podium al herinneren we ons beter zijn stevige tuimelperte in 2019. De twee resterende manches, Centraal-Europa en Japan, zijn dan weer op asfalt. Als de Belg daar als leider naartoe kan, heeft hij wel een voordeel op de concurrentie, want hij won al in beide rally's. En Neuville en asfalt gaan altijd goed samen. Én de weg openen heeft, zeker in moeilijke omstandigheden, een voordeel.
De kaarten lagen zelden, of zelfs nooit beter. Er moet natuurlijk altijd met twee woorden worden gesproken (wie had vb. de desastreuze zomer vna Tänak voorspeld?), maar indien er geen pech mee gemoeid is, wacht de concurrentie een loodzware opdracht.
En wordt Neuville dan in een jaar vol interimmers een kleine kampioen? Neen, want het verschil maken was nog nooit zo moeilijk, terwijl diezelfde interimmers overwiningen blijven grossieren met hun goede startpositie. Het is een schabouwelijk schouwspel te zien dat Ogier tweede is in het WK, maar het doet niets af van de prestatie van onze Belg.
Foto: Davy Degryse - RIP & FIA WRC
Tweet