Zandvoort: BoP-aanpassing zorgde voor commotie
WSC-baas Marcello Lotti zag geen probleem. "De BoP werkt zeer goed dankzij de gebundelde krachten van de technische afdelingen van WSC en de FIA, getuige de uitslagen van de voorbije meetings. De aanpassing van de BoP van Lynk & Co kwam er als gevolg van hun resultaten op de Slovakia Ring. Het is een nagelnieuwe auto en na amper drie meetings hebben onze technici zich nog altijd geen juist beeld kunnen vormen van het potentieel (van de wagen), met een verkeerde interpretatie van de performance als gevolg. Om die reden werd de BoP andermaal aangepast om de performance weer in evenwicht te brengen." luidde het.
Achter de schermen hoorden we evenwel een ander geluid. "Lynk & Co en Hyundai spelen spelletjes” vernam Autosport.be uit betrouwbare bron. “Net als Hyundai vorig seizoen in Zandvoort en Volkswagen in Slovakije houdt men de andere merken aan het lijntje door met opzet te underperformen om zo voor de eerstvolgende drie meetings gunstiger gewichtsvoorwaarden te bekomen. Hoe valt het anders te verklaren dat het Chinese merk in de eerste twee meetings sterk voor de dag kwam maar op de Slovakia Ring, hoewel 20 kilogram lichter, plots twee seconden te traag bleek te zijn? Waarna het merk, hoogst ongebruikelijk in de loop van het seizoen, een BoP-wijziging krijgt.
Het is ook duidelijk dat Lynk & Co aan deltatiming doet in functie van de verwachte rondetijden van de concurrentie. In Zandvoort werden deze evenwel verkeerd ingeschat want wellicht gebaseerd op de chrono's van vorig jaar. Dit seizoen komen de nieuwe Yokohama-rubbers in koudere weersomstandigheden echter veel trager op temperatuur; omdat de eerste kwalificatiesessie in Zandvoort zaterdagochtend om acht uur 's stond gepland draaiden de Cyan Racing-wagens dan ook minstens een halve seconde sneller dan eerste achtervolger Mikel Azcona in de PWR Cupra". Een opvallend grote kloof die dus niet zonder gevolg bleef.
Het is ook duidelijk dat Lynk & Co aan deltatiming doet in functie van de verwachte rondetijden van de concurrentie. In Zandvoort werden deze evenwel verkeerd ingeschat want wellicht gebaseerd op de chrono's van vorig jaar. Dit seizoen komen de nieuwe Yokohama-rubbers in koudere weersomstandigheden echter veel trager op temperatuur; omdat de eerste kwalificatiesessie in Zandvoort zaterdagochtend om acht uur 's stond gepland draaiden de Cyan Racing-wagens dan ook minstens een halve seconde sneller dan eerste achtervolger Mikel Azcona in de PWR Cupra". Een opvallend grote kloof die dus niet zonder gevolg bleef.
Foto: Florent Gooden
Tweet