van der Horst

Zesentwintig wagens aan de start van tweede WTCR-seizoen

WTCR
WTCR
Met de aankondiging gisteren dat Mikel Azcona en Daniel Haglöf bij PWR Racing de laatste twee Cupra's TCR bemannen, is de WTCR-startgrid voor 2019 gekend. Het deelnemersveld telt 26 wagens, vier minder dan wat maximaal door het reglement is toegestaan. Ongetwijfeld zal het veld geregeld worden aangevuld met plaatselijke wild card-houders, zodat we doorgaans 28 wagens op de baan zullen terugvinden.
Frédéric Vervisch
Frédéric Vervisch
In totaal tellen we met Andy Priaulx, Augusto Farfus, Nick Catsburg, Nestor Girolami, Niels Langeveld, Mikel Azcona, Daniel Haglöf, Johan Kristoffersson en Benjamin Leuchter negen nieuwe gezichten in de serie, al kwamen de eerste vier uiteraard reeds eerder in het WTCC aan de bak. Eigenlijk mag ook de Hongaarse belofte Attila Tassi hier bij gerekend worden, al maakte die vorig jaar op de Hungaroring al zijn opwachting in WTCR via een wild card.

Zo'n rist nieuwkomers impliceert onvermijdelijk ook dat we enkele vertrouwde WTCR-gezichten niet langer in de serie aan het werk zullen zien. Zulks geldt voor Pepe Oriola, Aurélien Comte, Nathanael Berthon, Denis Dupont, Mato Homola, Benjamin Lessennes, Daniel Nagy, James Thompson, Timo Scheider, John Filippi, Norbert Nagy, Fabrizio Giovanardi en Zsolt Szabo, al hadden enkelen onder hen al in de loop van het eerste WTCR-seizoen afgehaakt.
 
Ook bij de teams noteren we nogal wat verschuivingen. Yvan Muller Racing gaat dit jaar op in het nieuwe Lynk en Co, terwijl Zengo Motorsport, Campos Racing en de Belgische teams DG Sport Competition en Boutsen-Ginion niet langer van de partij zijn. Daar tegenover staat dat PWR Racing (met twee Cupra's) en KCMG (met twee Honda's Civic) promoveren naar de top van de toerwagenpyramide.
 
Naast de tricolore teams Boutsen-Ginion en DG Sport Competition nemen we ook afscheid van landgenoten Benjamin Lessennes en Denis Dupont, die in 2019 hun heil zoeken in respectievelijk de GT4 European Series en TCR Europe. Audi Sport-vertegenwoordiger Frédéric Vervisch verdedigt dit seizoen dus als enige de Belgische kleuren, de West-Vlaming moet in staat worden geacht om meermaals de Brabançonne 'in den vreemde' te laten weerklinken. 

Het Belgische Audi Sport Leopard Team/WRT verloor sponsor Lukoil aan het Italiaanse BRC Racing (en Gabriele Tarquini) en zet andermaal twee Audi's RS3 LMS TCR in voor J.K. Vernay en Gordon Shedden. Ook Comtoyou Racing runt dit jaar naast twee Audi's RS3 LMS (voor Vervisch en Panis) twee Cupra's TCR (voor Coronel en Langeveld), al zal het team van Jean-Michel Baert ook op logistiek en technisch vlak bijstand verlenen aan het Zweedse PWR Racing.
 
Het WTCR-startveld op 15 maart 2019:
 
Lynk en Co
Cyan Racing: Yvan Muller en Thed Björk
Cyan Racing (?): Yann Ehrlacher en Andy Priaulx

Hyundai Motorsport
BRC: Gabriele Tarquini en Norbert Michelisz  
BRC (?): Nick Catsburg en Augusto Farfus

Audi Sport
WRT: Jean-Karl Vernay en Gordon Shedden
Comtoyou Racing: Frédéric Vervisch en Niels Langeveld

Cupra Racing
PWR Racing: Mikel Azcona en Daniel Haglöf
Comtoyou Racing:  Tom Coronel en Aurélien Panis

VW Motorsport
Sebastien Loeb Racing: Rob Huff en Mehdi Bennani
Sebastien Loeb Racing (?): Johan Kristoffersson en Benjamin Leuchter

Alfa Romeo/Romeo Ferraris
Team Mulsanne: Kevin Ceccon en Ma Qing Hua

Honda Racing
ALL.INKL.Com Münnich Motorsport:  Esteban Guerrieri en Nestor Girolami
KCMG :  Tiago Monteiro en Attila Tassi

Foto's: Hans van Onsem
 



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Cup op zaterdag 16 maart 2019.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons