van der Horst

Zhuzhou: Mikel Azcona (BRC Hyundai) domineert uitgeregende eerste race

Mikel Azcona
Mikel Azcona
Cyan Racing domineerde dan wel de kwalificaties met de pole voor Santiago Urrutia voor Lynk&Co-teamgenoten Björk en Ehrlacher, maar regen tijdens het eerste treffen bleek een kolfje naar de hand van Spanjaard Mikel Azcona. Die stuurde zijn BRC Hyundai behendig naar een ruime, spraakmakende zege voor Esteban Guerrieri. Thed Björk mocht als enige Lynk&Co-vertegenwoordiger mee op het podium, vier plaatsen beter dan Norbert Michelisz die zijn voorsprong in de puntenstand op de Zweed tot 15 eenheden gereduceerd ziet.
Net als tijdens de oefenritten bleek Cyan Racing ook in qualifying oppermachtig. De Zweedse renstal domineerde de droge sessie en tekende andermaal voor een hattrick met Santiago Urrutia op de pole voor teamgenoten Thed Björk (die hierdoor in de puntenstand over Guerrieri naar de tweede plaats wipte) en Yann Ehrlacher. Op dik vier tienden van de polesitter volgden de Hyundai's van Azcona en Michelisz en de Honda's van Guerrieri en de ChineesXie Xin Zhe.

Heel lichte regen die toenam naarmate de race vorderde maakte het de op de slicks gestarte rijders erg moeilijk. Linke omstandigheden dus, iets waar Mikel Azcona stiekem had op gehoopt om alsnog de Lynk & Co-hegemonie te doorbreken. Polesitter Urrutia viel al snel terug achter Björk, Ehrlacher en Azcona die zich als een vis in het water voelde.  De Spanjaard zat dra ook Ehrlacher op de huid voor P2 toen de safety car uitrukte om een gestrande Chinese deelnemer te ontzetten.

Een neutralisatie waarvan GOAT Racing Honda-rijder Marco Butti als enige gebruik maakte om zijn slicks voor regenbanden te wisselen, een geslaagde gok zou later blijken.

Drie ronden later werd de baan vrijgegeven en maakte  Azcona  Ehrlacher al snel de tweede stek afhandig. Guerrieri van zijn kant nam op zijn beurt de maat van Urrutia. Björk, Azcona, Ehrlacher, Guerrieri, Urrutia, Michelisz was dan ook de rangorde wanneer de safety car amper een ronde later andermaal moest uitrukken.

Amper vijf van de achttien ronden stonden er nog op de teller wanneer het veld in inmiddels heuse regencondities opnieuw vrij spel kreeg. 
Op Azcona stond geen maat, de Spanjaard rekende dadelijk af met Thed Björk, ging aan de leiding en pakte met ruim zeven seconden voorsprong de geblokte vlag voor Esteban Guerrieri. Die had zich in slechts enkele bochten zowel voorbij Ehrlacher als Björk gewerkt. De Argentijn doet hiermee een prima zaak want puntenleider Michelisz wordt in de slotronde nog gegrepen door de op regenbanden geschoeide Honda Civic van Marco Butti (de Italiaan maakte na zijn bandenwissel zomaar eventjes 20 plaatsen goed), waardoor de Hongaar met P7 vrede moet nemen.

Een en ander maakt dat Michelisz zijn initiële voorsprong van 25 punten op Thed Björk tot respectievelijk 15 en 16 punten op de Zweed en Guerrieri ziet slinken. Azcona telt 25 punten achterstand op diens BRC-teamgenoot, Ehrlacher volgt op 33 eenheden. Met een achterstand van 69 punten en nog drie races te gaan lijkt Santiago Urrutia in de titelstrijd zo goed als uitgeteld.

Morgenochtend om 08.00u CEST gaat de tweede race van start met Nestor Girolami als polesitter.

Uitslag Race 1:
1.M.Azcona (Hyundai) 18 ronden; 2.E.Guerrieri (Honda) + 7.062; 3.T.Björk (Lynk&Co) +8.441; 4.Y.Ehrlacher (Lynk&Co) +9.568; 5.S.Urrutia ( Lynk&Co) +11.629; 6.M.Butti (Honda) +13.994; 7.N.Michelisz (Hyundai) +18.821; 8.N.Girolami (Hyundai) +19.825: 9.Rob Huff (Audi) +22.284; 10.J.Zhang (Lynk&Co) +22.464....

Kampioenschap
1.Michelisz  262p; 2 Björk 247p; 3.Guerrieri 246p; 4.Azcona 237p; 5.Ehrlacher 229p; 6.Urrutia 193p; 7.Girolami 177p....

Foto: TCR World Tour
 



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in TCR World Tour op zaterdag 19 oktober 2024 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Zhuzhou.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons